08 januari 2013

Utopia en de Floriade 2022

bruggetje-naar-eilandje-utopia-almereBij het bezoek aan het eilandje Utopia, moest ik wel denken aan de plannen die de gemeente Almere met dit gebied heeft. Op deze plek zal over een paar jaar het terrein van de Floriade verrijzen. Ik ben heel benieuwd hoe ze het zullen aanpakken en wat van het huidige terrein behouden blijft.

De uitkijktoren is een duidelijk baken en verwijst naar de historie van Almere. In de tijd van de inpoldering plaatste de RIJP (Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders) overal uitkijktorens, gemaakt van oude rioolpijpen. Niet zo groot en hoog als deze toren, maar hoog genoeg om er ver mee te kunnen kijken.

Bomen en struiken
Deze uitkijktoren staat op het eilandje Utopia dat vooral bestaat uit bomen en struiken. Je komt er via een smal en hoog bruggetje dat tegen de jachthaven ligt. Het voelt allemaal niet meer op zijn stevigst, maar het is de moeite waard. Veel bedrijvigheid heb ik er nog niet gezien. Het zal in de zomer wel drukker zijn.

uitkijktoren-op-utopia-almere

Tussen Utopia en een groter eilandje in het Weerwater leeft een beverfamilie. Dat heb ik mij laten vertellen bij de rondvaart van Almere Veertje op mijn verjaardag. Ik heb ze toen niet gezien, maar ze moeten er wel zitten.

Bevers
De gemeente Almere heeft grootse plannen met het gebied voor de Floriade die in 2022 is. Ik hoop dat ze het gebied geschikt houden voor de bevers die hier leven. Al besef ik ook dat een dergelijke grootschalige vernieuwing veel impact op het leven van plant en dier zal hebben. Of volgt uitzetting van de familie Bever naar andere oorden?

uitzicht-vanaf-eilandje-utopia-op-stadshart-almere

Een gebied dat niet veel aandacht heeft gekregen, kan juist heel veel rijkdom hebben gekregen. Als niemand er naar kijkt, dan krijgt de natuur de kans. Het kan tot ongewilde dingen leiden. Maar ik hoop dat de ontwikkelaars straks ook oog hebben voor wat hier nu is. Het gebied is in mijn ogen meer dan een braakliggend stukje land.

Groene bouwrai
Tegelijkertijd zie ik hier heel veel uitdagingen. Zo zie ik op een plattegrond iets over een ‘groene bouwrai’ waarin ruimte is voor 115 woningen. Ik hoop dat hierbij Almeerders betrokken worden. Ik zou het fantastisch vinden als er weer ruimte vrijkomt voor projecten als De Fantasie (1982), De Realiteit (1986) of De Eenvoud (2009). Het kan heel inspirerend zijn om mee te denken over wonen in de natuur.

avondrood-door-bomen-op-eilandje-utopia-bij-almere

Ik heb daar wel ideeen over en zou op een locatie als aan het Weerwater zo aan de slag gaan. Al dat groen, de bevers en het water bieden een mogelijkheden waar je u tegen zegt. Daarom hoop ik dat het project niet van projectontwikkelaars wordt, maar iets van Almeerders zelf. Waarbij natuur en cultuur elkaar zullen aanvullen en versterken.

Geen opmerkingen: