23 januari 2013

De 3 fasen van boekenopruiming

image
In de opruiming boeken

Ik kan mij er het hele jaar op verheugen: de opruiming van de boekhandel. Ik staar aandachtig naar de borden die bij de bakken staan. Bij de eerste fase geeft de boekhandelaar 25 procent korting. Te weinig. Op een prijs van 20 euro, slechts 5 euro korting krijgen, is voor mij te karig.

Wel bestudeer ik aandachtig de bakken met boeken wat er ligt. Het kan goed van pas komen in een latere fase van de opruiming. Dat is het moment dat de borden met 50 procent korting gaan hangen. Dat is een boeiend moment, maar nog niet het geschikte moment.

Tenzij er een boek ligt dat ik absoluut wil hebben. Dan wil ik nog wijken voor de verleiding. Maar als het een boek is, dat wel leuk is maar niet per se noodzakelijk, dan wacht ik op de derde en laatste fase. Dat is de korting van 70, 75 of 80 procent. Elke boekwinkel hanteert een andere korting in deze fase. Ik ken ze alledrie. De mooiste is de laatste, maar de eerste komt het meeste voor.

image

Zo vond ik gisteren de opruiming in de laatste fase bij mijn boekwinkel. Met 70 procent korting gingen de boeken in de bakken weg. Ik werd er hebberig van, maar hield mij keurig in. In tegenstelling tot andere jaren, nam ik mee waar ik veel in zag. En het zijn prachtige boeken, moet ik zeggen.

Geen opmerkingen: