02 april 2013

Grillig pad der liefde

image

Grillig pad der liefde is het verhaal van Barbara Pavinati’s ‘Ware en Onmogelijke Liefde Martin’. Ze vertelt over hoe ze hem leert kennen en hoe haar relatie met hem is. Dan overlijdt hij aan zijn ernstige spierziekte. Gedurende het boek neemt ze afscheid van hem. Ze eert hem in haar boek en vertelt tegelijkertijd hoe het rouwproces is verlopen. Daarmee vertelt ze ook haar eigen verhaal over de zoektocht naar de liefde.

Ander jasje
Het zijn de verhalen die ze aan mij vertelde in een ander jasje. De dates die ze had met de ‘rare vogels’, de verhalen die ze bij de ontmoetingen vertelde en de diepere intensie. Of zoals ze zelf schrijft: ‘Ik snakte naar liefde. Misschien zelfs meer dan menig ander, omdat het voor mij niet voor het oprapen lag. Mijn leven IS liefde. Ik had zoveel te geven.’ (18/19)

Het verhaal van Barbara Pavinati komt mij heel bekend voor. Als studiemaatje vertelde ze mij al over haar liefdesavonturen. In Grillig pad der liefde staan deze verhalen. Zo lees ik het verhaal van haar oma in Italie. Ze bezocht haar Italiaanse grootmoeder regelmatig en kon mooi over haar vertellen. Ook in haar boek schrijft ze over haar ‘nonna’. ‘Bijzonder ook om mee te maken dat ik in een ander land familie heb die me met open armen ontvangt, en mij op sleeptouw neemt (zodat ik mooie bergen zie) en met wie ik een geschiedenis deel.’ (20)

Ware en Onmogelijke Liefde
Ontroerend is het verhaal van haar liefde voor Martin, haar ‘Ware en Onmogelijke Liefde’. Hoe ze een relatie met hem begint en dat het niet werkt. Ze hebben veel ruzie. ‘We waren te zwaar voor elkaar’, schrijft ze. Juist die afstand maakt een hele nieuwe liefde. Ze zijn zielenmaatjes geworden. ‘[We] deelden alles samen, behalve het bed. Die grens had ik wel getrokken. Anders werd het te complex.’ (39)

Dan komt de onvermijdelijke dood, die veel eerder komt dan verwacht. Hij krijgt een pacemaker, wat hem nog wat jaren te leven zal geven. Juist als Barbara met vriendinnen een tripje maakt naar Dublin. Ze denkt voordat ze weggaat dat haar Martin ook de dood kan trotseren. ‘Uiteindelijk kneep hij er toch tussenuit. Een beslissing die hij niet kon nemen met mij in de buurt. Te veel pijn, verdriet. Te veel liefde tussen ons.’ (43)

Na Martins dood gaat het verhaal verder. Niet voordat ze afscheid van hem genomen heeft en beseft dat ze hem altijd bij zich draagt. ‘In mij leef je voort’, schrijft ze in het hoofdstuk ‘Afscheid’. ‘Je hebt mij wezenlijk veranderd. Maar ook ik moet weer verder. Kom, laat mijn hand los. Ik ben niet meer bang. Geloof me. Dan blijf ik in jou geloven. Onvoorwaardelijk en door de roerigheid van het leven heen. Mijn leven lang. Ons spirituele huwelijk houdt stand. En dat is mooi. Want de tijd is rijp om je te laten gaan. Dag lieverd. Dag.’ (59)

Stappen
Barbara schrijft zich weer in op een datingsite en gaat weer stappen. Ze draagt Martin in haar hart, maar staat weer open voor de liefde. De paden van de liefde typeert ze zelf als: Ware en Onmogelijke liefde, Echte liefde en de Onbereikbare muze. Uiteindelijk neemt ze met haar nieuwe liefde Boef een stap die ze met Martin nooit maakte: ze woont met hem samen.

Het schrijven van het boek zorgt ervoor dat ze een nieuwe stap zet in haar schrijverschap. ‘Mijn schrijfonderwerpen gaan veranderen. Was het eerst voornamelijk over mijn grillige liefdesleven, vandaag de dag moet ik een andere invalshoek verzinnen. Misschien het bijzondere in het alledaagse, of ‘gewoon’ mijn fantasie de vrije loop laten. Ik ben een andere schrijver geworden. Niet meer de schrijver die omringd door en in woorden leeft, maar een schrijver die met woorden leeft.’ (106)

Een hoopvol einde maar de ‘schrijver die omringd door en in woorden leeft’ is de drijvende kracht van Grillig pad der liefde. Daarom hoop ik ook op een vervolg waarin ze zoekt naar nieuwe verhalen, maar wel met het doorleefde en eigenzinnige dat Barbara Pavinati demonstreert in haar boek Grillig pad der liefde. Ze noemt het geen literatuur. Het is onmiskenbaar Barbara Pavinati. Haar eigen stem klinkt tot in de kleinste hoekjes door. De stem van een schrijfster met haar eigen verhaal.

Bestellen
Het boek is niet in de reguliere boekhandel verkrijgbaar. Kijk op haar blog om het boek te bestellen.

Geen opmerkingen: