04 april 2013

Survivalkit - #WOT

wpid-2013-03-22-15.45.36.jpgZe helpen je op andere gedachten te brengen, maar zijn vooral tot troost: boeken. Als er voor mij een survivalkit is, dan zijn dat boeken. Overleven door boeken. Het brood voor de geest.

Bij de verhuizing pakte ik ze stuk voor stuk in. Ze verdwenen in bananendozen om daar voor lange tijd in te blijven. Zo verstoten van mijn verzameling boeken, voelde ik hoe het is om zonder dit overlevingspakket te zitten.

Ik was aan het inpakken en mijn schoonmoeder vroeg waarom ik zoveel boeken had. Je kunt er immers maar een tegelijk lezen. En als een boek uit was, dan hoefde je dat toch niet te bewaren. Je wist dan wat erin stond. Zij typeerde die dingen heel huishoudelijk en noemde ze ‘stofnesten’. Ze vergaren alleen stof en brengen je weinig.

Het was haar moeilijk uit te leggen dat boeken als vrienden kunnen zijn. Ze zijn er altijd voor je en je kunt er op elk gewenst moment in lezen. Ik kan heerlijk genieten in mijn bibliotheek. Dan pak ik een boek, streel het over de rug en neem de letters tot mij. Het boek hoef ik dan niet eens helemaal te lezen, maar het stukje dat ik gelezen heb, maakt me weer vrolijk.

Zo zijn mijn boeken een heuse survivalkit. Ze loodsen me dikwijls door moeilijke tijden heen. Al lezend voel ik mij dan getroost. Getroost door de woorden of door het verhaal. Het boek om te overleven.

Geen opmerkingen: