01 november 2010

Mulisch en de boekhandel

Het Mulisch plekje bij boekhandel Selexyz Scheltema in Almere
Het land is in rouw vanwege het heengaan van een groot schrijver, maar in de boekhandels die ik vandaag bezocht vond ik weinig sporen van dit bericht. Een extra journaaluitzending, veel uitzendingen op televisie, extra krantenbijlages waarin de schrijver geëerd wordt. Iedereen zegt wat, maar de boekhandel waarin ik vanmorgen stond, had geen enkel boek van Mulisch op voorraad.

De Almeerse Selexyz Scheltema waar ik vanmiddag even rondneusde, liet ook weinig zien van Mulisch.
Of het moesten de twee goedkope uitgaven zijn van De aanslag (10 euro) en Het stenen bruidsbed (7,50 euro). In de kast bij de M stonden Twee vrouwen en een pocket van Siegfried. Niks geen Compositie van de wereld of De zaak 40/61. Boeken die naar mijn oordeel in deze dagen echt niet mogen ontbreken naast natuurlijk de magnum opus De ontdekking van de hemel.

Ik zou van een boekhandel verwachten dat ze een knus hoekje maken waarin mensen eventueel hun gedachten bij het werk van Mulisch kunnen opschrijven. Daar staan dan wat boeken van de schrijver en kunnen mensen eventueel boeken bestellen die er niet staan.

Het lijkt misschien dat je op zo'n manier een slaatje wilt slaan uit de dood van iemand, maar naar mijn mening is dit gewoon inspelen op de actualiteit. Mulisch is dood en dat geeft aandacht aan het publiek. Het is misschien niet zo voorspelbaar als seizoensactiviteiten als Sinterklaas, Kerst en de zomervakantie, maar het toont wel dat je als boekhandel reageert op wat er in de wereld gebeurt.

Wat dat betreft roep ik alle boekhandels en bibliotheken van de gelegenheid gebruik te maken en ergens een plekje te maken dat mensen de mogelijkheid biedt om even stil te staan bij de dood van een schrijver.

Geen opmerkingen: