06 november 2008

Afgezet

De reis was voorspoedig verlopen. Of ik het makkelijk had kunnen vinden? Hij leunde een beetje achterover waardoor zijn buik groter leek dan hij was. 'Google Maps', onthulde ik, het hotel aan De Brand in Amersfoort is niet de moeilijkst vindbare plek.
'Ik hou niet zo van die praatapparatuur', vervolgde ik om een gesprek op gang te brengen. 'Nee, we houden het kort vandaag bij de presentaties. Ik hou er ook niet van.' Hij begreep mij niet. 'Ik bedoel van die TomTom-dingen. Ik laat mij niet zo graag de weg vertellen.' 'O, bedoel je dat. je kunt geen nieuwe auto meer krijgen zonder, maar meestal laat ik hem uit. Het is inderdaad hinderlijk.'
We nipten van onze kopjes koffie, in afwachting op de presentatie over het online werven van personeel. Ik was er via een nieuwsbrief naartoe gelokt en hoopte tussen alle reclamepraat nog iets van te leren. Een brede tafel stond voor het projectiescherm, met een rij stoelen. Alsof ieder moment de jury van een muziekselectieprogramma op televisie zou binnenstappen.
'Nee, geef mij de routebeschrijving waar ik steeds op moet kijken en zo bovenop mijn voorganger knal.' Hij moest lachen. 'Mensen kunnen er geen kaart meer door lezen', vervolgde ik. 'Weet je dat ze eerder hun navigatieapparatuur geloven dan een bord.' Hij herkende het verhaal. 'Ja, er stond eens ergens een bord waarop stond: luister niet naar uw TomTom, de weg is hier echt afgezet.'

Geen opmerkingen: