21 november 2008

Onderwerp: uw woonadres

Onlangs viel een brief van ING op de deurmat. Ik las het papier met enige verbazing. Bij de ING Bank heerste verwarring over mijn woonadres, schreef drs. J.M. Hagenaars, directeur Marketing, aan mij. Hij wilde over mijn actuele adresgegevens beschikken, 'zodat u alle correspondentie ontvangt die wij u als klant toesturen. Bovendien zijn wij wettelijk verplicht uw juiste woonadres vast te leggen. Over uw huidige woonadres bestaat bij ons onduidelijkheid.'
Ik stap iedere ochtend uit dezelfde deur en ik kom er ook iedere avond weer binnen, zonder enige onduidelijkheid. Mijn woonadres is al drie jaar dezelfde en bij mijn weten is destijds alles netjes aan de Postbank doorgegeven.
Vreemde gewaarwording hoe de verwarring bij ING is toegeslagen. De naamborden op het kantoor zijn net gewijzigd van Postbank in ING en dan weet niemand het meer. De onduidelijkheid over het adres van meneer De Wit, want waar woont de beste man. Het zou overal kunnen zijn, voor hetzelfde geld (en zoveel geld staat er niet op zijn rekening) slaapt hij onder de brug. Of woont hij stiekem bij zijn schoonmoeder of houdt er een buiten het weekend relatie op na, of woont al tijden in zijn stacaravan.
Voor mij is het heel vanzelfsprekend dat ik hier woon, maar voor de ING is het lastig. Ik heb al eens bij de Postbank moeten schrijven dat ik hier woonde, nu doe ik het nog eens voor de ING. Nog een paar van dit soort geintjes en ik moet een andere bank zoeken. Ik denk namelijk dat met de naam ook mijn bank veranderd is.

Nu heb ik ze het voordeel van de twijfel gegeven en een dag na het verstrijken van de uiterste datum de antwoordcoupon op de bus gedaan. Ze hadden me krap twee weken de tijd gegeven om het terug te sturen, maar gunnen zichzelf zes weken de tijd het juiste adres in te voeren.

Wie een heuse ster is in het adressenfirmanent is TNT. De postbodes zijn altijd op zoek naar het juiste adres. Zo ben ik enige tijd penningmeester geweest van de Harmoniumvereniging. Net toen ik mij gezet had aan het schrijven van dit stuk, kreeg ik telefoon. TNT, of ze met de Harmoniumvereniging belden. Ik pruttelde wat dat het adres al anderhalf jaar veranderd is en dat we hier dezelfde tijd mee bezig zijn om het te wijzigen. Daarna excuses van de dame en de mededeling dat het veranderd wordt.

Ze spannen samen, de TNT en de ING, en is de brief die ING eerder verstuurd zou hebben, nooit aangekomen. Zo kan ik ook onduidelijkheid over het woonadres krijgen.

Of word ik paranoïde?

Geen opmerkingen: