06 november 2008

Sinterklaas

Sinterklaas komt over twee weken naar Almere. Soms hoor je er iemand over en laatst zag ik zelfs een billboard langs de weg staan met Sinterklaas en het nieuwe logo van Almere, waar alles zou kunnen.
Burgemeester Jorritsma heeft twee dingen in haar twee ambtstermijnen waargemaakt: de koningin en Sinterklaas zijn in Almere geweest. Iets wat al haar voorgangers in de voorgaande dertig jaar niet gelukt is.
Laatst in de kantine viel het bezoek van Sinterklaas ook aan het tafeltje naast het mijne. 'Ga jij nog naar Sinterklaas?' vroeg de ene.
- 'Die hier?'
- 'Nee, die van televisie.'
- 'Echt niet. Ze verwachten 50.000 mensen en het is altijd koud. Ik ga daar niet voor staan kleumen. Bovendien zie je er niks van. Op televisie zie je veel meer.'

Ik herinner mij jaren geleden de intocht in Wijk bij Duurstede. We parkeerden de auto in de uiterwaarden langs de Rijn en kregen een pendelbus naar de stad. Van het hele verhaal kregen we niks mee. We hebben lang staan kleumen, maar wat was het prachtig. Vooral het moment voor de kerk waarbij we allemaal Sinterklaasliederen zongen, want hij was gekomen. Dat het niet makkelijk was geweest en dat het bijna niet gelukt was, wisten we. Daarom waren we zo blij. Maar wat er gebeurd was? Dat weet ik nog altijd niet.

Geen opmerkingen: