Het lag er opvallend bij op het terrein: een enorme boomstronk waar allemaal houtsnippers omheen lagen. Hier werd gehakt en hier vielen spaanders. Ik vroeg me af wat dit nu moest voorstellen. De stellage van kleinere stammen hout onder de dikke boomstam riep wel de associatie met de scheepstimmerwerf op.
Ik kreeg even later de uitleg van de bouwer Charlie Timmermans: het stelde een replica voor van de Boot van Pesse. De boot werd bij de bouw van de A28 in 1955 opgegraven in de buurt van Hoogeveen. De opgravers hadden in de enorme boomstronk van 3 meter niks gezien. De boer Hendrik Wanders vond de boomstam langs de weg en nam hem mee naar huis. De gealarmeerde voorzitters van de (pre)historische verenigingen in Drenthe zagen er gelukkig de waarde van in. Onderzoek door archeologen wees uit dat het om een kano ging uit 8200 tot 7600 voor Christus.
De operatie daar in zijn tuin leek wel een beetje op bouw van Noachs ark. Water was in geen velden of wegen te bekennen. Hij sloeg hele stukken hout uit de stam met beitels en gutsen. In tegenstelling tot het origineel gebruikte hij een boomstam van eikenhout. Dat hout is een stuk zwaarder dan het oorspronkelijke hout van de grove den.
Hij was ergens halverwege in zijn hakwerk en verwachtte aan het eind van de zomer de kano wel in het water te kunnen laten. Zijn grote droom was om een flink boegbeeld bij de kano te maken. Hij haalde hiermee wel 2 tijden door elkaar, maar als je zelf een schip bouwde, moest het een mooi boegbeeld hebben.
Afgelopen vrijdag testte de bouwer Charlie Timmermans zijn replica. Een spannend moment. Want blijft een stuk eikenhout drijven en kan het stuk hout de roeier aan? Ik zag het fragment van rtv Drenthe. Ook eikenhout blijft drijven. De kano houdt zelfs een roeier. Al moest de bouwer eraan geloven: hij bleef niet drijven. Maar dat kan natuurlijk ook liggen aan het enorme beeld dat op het voorsteven rust.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten