27 november 2011

Canto ostinato in boekwinkel

image

De Canto ostinato temidden van boeken. Het klinkt als 2 paradijselijke genoegens bij elkaar. Ik mocht het vanmiddag meemaken in boekhandel Selexyz Scheltema in Almere.

Het iniatief van een stel liefhebbers kreeg erg veel belangstelling. Sommige mensen kwamen bewust even langs. Anderen lieten zich erdoor overvallen. ‘Ik moet eigenlijk weg, maar het lukt me niet’, zei een luisteraar tegen mij. Hij was veranderd van een boekkoper in een luisteraar.

De muziek van Simeon ten Holt doet dat met je. ‘Het stuk grijpt je of grijpt je niet’, zei kenner Jeroen van Veen laatst tegen mij. Een andere weg is er niet. Dat heb ik vanmiddag bij de boekhandel wel gemerkt. Het geroezemoes, het winkelalarm en kinderen die hun moeder roepen. Het maakt allemaal niet uit. Je wordt meegenomen door de muziek.

Vandaag gebeurde het in estafettevorm. De 4 piano’s werden afwisselend door in totaal 14 pianisten bespeeld. Daar waren 6 zaterdagen repeteren in de Kunstlinie voor nodig op liefst 8 piano’s. Sommige pianisten hadden dit stuk namelijk nog nooit gespeeld. Ook speelden professionals en amateurs door elkaar. Het resultaat was niet altijd zuiver en het tempo mocht van mij een tikkeltje hoger. Toch vond ik het een mooie uitvoering. Zeker voor een onschuldige middag winkelen.

Opnieuw werd ik bevangen door de tonen, akkoorden en ook de melodie. Het greep niet iedereen, sommige mensen vluchtten de boekwinkel uit. Maar de hoeveelheid publiek dat bleef zitten, was ongekend.

V&D
‘Verschrikkelijk, wanneer is het nou afgelopen? Het gaat maar door.’ Een verkoopster van de bovengelegen V&D liet haar collega haar mening ongezouten weten. Haar collega vond het echter prachtig. ‘Maar met de muziek in de winkel erbij’, probeerde de medewerkster nog. ‘Toch vind ik het mooi’, antwoordde ze zeker.

De meneer die eigenlijk wat anders te doen had, liep even weg voor zijn afspraak en kwam een halfuurtje later weer terug. Gegrepen door de muziek. En weet je wat het leukste is: luisteren en gelijk bladeren in het boek. Het is dan net of een engeltje je ogen en oren tegelijk kust.

Geen opmerkingen: