10 november 2011

Almere en het cliché

image

De kop trekt mij al direct ‘Heerlijk negatief over Almere‘. De debutante Anouk Kemper heeft een roman geschreven over Almere. Het is een ’thrillerachtig’ boek. Niet alleen de moordenaars maar vooral de stad zelf het moet ontgelden bij Anouk Kemper. ‘De Almereverachting spat er in Amsterdamse dosis vanaf’, schrijft De Pers.

Als je vertelt dat je in Almere woont, moet je beginnen met een verontschuldiging. Alsof het erg is dat je er woont. Ik ben er destijds bewust gaan wonen en koos niet voor Amersfoort of Amsterdam. Volgens Kemper zijn de inwoners van Almere dom en laagopgeleid. Als ze in Amsterdam was opgegroeid was ze waarschijnlijk zo’ n vervelend en elitair meisje zijn geworden, kopt een inzet erbij.

Vervelend en elitair gedraagt ze zich natuurlijk sowieso al. Wat ze zelf zegt, het is veel lastiger om positief over Almere te schrijven. Saai ook, denkt ze zelf. Ik denk het niet. Juist een schrijver die de stad eens niet in de geijkte cliches beschrijft en de uitdaging zoekt in een ander beeld van de stad. Een andere benadering.

Anouk Kemper zegt het zelf ook in het interview: ‘Het is geloofwaardiger om negatief over de stad te schrijven dan ophemelend.’ Het pas in het rijtje negatieve praat waaraan veel mensen zich schuldig maken. Zonder nadenken en met veel gemakzucht gooien ze met clichés. Altijd komt de PVV daarin voor – in Den Haag vielen net zoveel stemmen bij de gemeenteverkiezingen – en het ontbreken van een historisch centrum.

Waarom moet ik aan mensen altijd verantwoording afleggen waarom ik in Almere woon? Almere is volgens mij niet per definitie dommer dan andere steden. Net als dat Amsterdam niet per definitie elitairder is dan Almere. Loop maar eens rond in de Bijlmer, Amsterdam-Noord of Watergraafsmeer. Ik geloof niet dat daar nu een zoveel meer hoger opgeleide bevolking rondloopt.

Het zit in de hoofden. Een beeld dat zich niet laat tegenspreken met cijfers en feiten. Als je in Almere woont, ben je zielig, dom en burgerlijk. Maar eigenlijk ligt het andersom. Als je afhankelijk bent van het culturele aanbod en een historisch centrum, dan weet je jezelf niet te vermaken. In Almere maak je het zelf. Ik heb het er naar mijn zin.

Bovendien vraag ik mij vaak af of iemand in Osdorp of op IJburg wekelijks in het centrum van de stad komt. Een centrum dat elk weekend veroverd wordt door de provincies en mensen uit Almere. Die stad is niet van jou, maar van een ander. Of dat niet een gruwel is.

Overigens zou de uitgeverij Lebowski een hippe uitgeverij zijn. Met schrijvers als Anna Drijver en James Worthy.

Geen opmerkingen: