22 november 2011

Lezen zonder boekenkast

image

Ze schuifelen tussen de boekenkasten. ‘Kijk’, zegt de ene vrouw tegen de andere. ‘Dat is een leuk boek.’ De andere begint te zuchten. ‘Leuk hoor, maar wat moet ik met al die boeken. Ik heb niet eens een boekenkast.’ ‘Je hebt gelijk’, zucht de andere mee. ‘Ik heb ook zo’n stapel. Wat moet je ermee?’

Ze schuifelen verder zonder nog een boek aan te raken. Ik vraag me af hoe je nu kunt leven zonder een boekenkast en boeken. Alsof je je eten naar binnen moet werken rechtstreeks uit de pan. Of naar het toilet moet terwijl het toiletpapier op is. Lezen is niet een luxe, het is een noodzaak.

Het hoekje met erotica grinnikt naar me en geeft me een verleidelijke knipoog. Ik loop snel verder. Tussen noodzaak en noodzaak zit een wereld van verschil.

Geen opmerkingen: