03 juni 2012

Terugkomdag koraalimprovisatie

Aan het eind van de 3-daagse cursus Koraalimprovisatie in Bergentheim wilden we graag nog een keer terugkomen. We hadden veel geleerd en wilden het geleerde graag op een later moment toetsen.

De dag werd gepland in de Grote of St. Michaëlskerk in Oudewater, de thuisbasis van docent Gerben Mourik. Gisteren begonnen we op het Engelse orgel uit 1862 dat in 2008 een plek kreeg in de Grote- of St. Michaëlskerk van Oudewater. Een fraai instrument dat in combinatie met de ruimte prachtig klinkt.

Natuurlijk durfde ik ook dit keer niet vooraan te staan om mijn kunsten te tonen. Dat vind ik juist zo mooi van deze cursusopzet. Je leert veel van elkaar. Andere deelnemers ondervinden vaak dezelfde problemen . Door de luisteren kom je zelf op de oplossing Ook werken de improvisaties van de anderen heel inspirerend.

Het koororgel leende zich bijzonder goed voor de les. We konden er in een kring omheen zitten. De speelaard en klank van dit instrument gaven eveneens erg veel mogelijkheden. Ik hoorde bij de 5 andere deelnemers duidelijk vooruitgang ten opzichte van de cursus. Het regelmatig spelen van de toonladders in een zetting, werpt zijn vruchten af. De toonladder helpt goed een eenvoudige zetting onder een psalm te spelen. Net als dat het helpt bij het spelen in de juiste toonsoort.

Ik merkte dat ik nog heel veel moet oefenen om vooruit te kunnen komen. Oefening baart kunst, mag misschien een cliché zijn, het is een waarheid als een koe. Aan het einde van dag mochten we even op het grote Kam-orgel uit 1840 spelen. Voor mij was de klank zo overweldigend dat ik er even geen raad mee wist. Wat een volume en wat een kracht.

Zo ging ik naar huis met het gevoel dat er nog veel moet gebeuren. Zeker als ik het komend najaar wil meedoen met de vervolgcursus die Gerben Mourik van plan is te geven in Oudewater.

Geen opmerkingen: