28 mei 2015

De laatste

image

Leemet verzucht in de roman De man die de taal van de slangen sprak dat hij overal de laatste van is. Hij is de laatste die de slangentaal nog spreekt, de laatste die in het bos trouwt en de laatste die nog in het bos woont.

Als hij met zijn verloofde Hiee op zee vaart, ziet hij met haar de grote vis. De enorme vis komt eens in de honderd jaar omhoog. De grote vis Ahteneumion zegt dat hij voor de laatste keer uit het water komt. Hij vindt het mooi geweest.

Hiee zegt dat het heel bijzonder is dat zij de laatste zijn die de vis zien. Leemet uit zijn frustratie. Hij is het zat om overal de laatste te zijn.

‘Ik ben er zo klaar mee overal altijd de laatste te zijn’, antwoordde ik. ‘In mijn familie ben ik de laatste man, in het bos de laatste jongen. Nu ben ik de laatste die de gigantische vis heeft gezien. Waarom moet ik altijd de laatste zijn?’
‘Voor mij ben je de eerste’, zei Hiee en ze kuste me. Enige tijd later, toen we ons weer aangekleed hadden, roeide ik verder. (228)

Hij is inderdaad overal de laatste in. Hij is van een uitstervend ras. De mensen kiezen voor het leven in de dorpen en laten de natuur van het bos achter zich. Ze spreken de slangentaal niet meer en leven van brood in plaats van het vlees dat de dieren in het bos geven.

Het verlangen om ooit de oerkikker te zien, vervult hem. Dat hij dan misschien de laatste is, beseft Leemet maar al te goed.

De wereld verandert: het ene zakt weg in vergetelheid, het andere komt bovendrijven. De tijd van de taal van de slangen is voorbij; op een dag zal ook de nieuwe wereld zijn goden en ijzeren mannen vergeten en iets nieuws vinden. (383)

Een conclusie na een levenslang gevecht met het verval. De mensen in het dorp denken dat ze beter af zijn, maar ze zijn het niet. Het is het lot van de geschiedenis dat hier bepalend is. Daar kan Leemet niet tegen vechten. Als laatste vertegenwoordiger van de oude wereld.

Andrus Kivirähk: De man die de taal van de slangen sprak. Roman. Oorspronkelijke titel: Mees, kes teadis ussisõni. Vertaald uit het Est door Jesse Niemeijer. Amsterdam: Uitgeverij Prometheus, 2015. ISBN: 978 90 446 2630 8. 384 pagina’s. Prijs: € 19,90.

Geen opmerkingen: