10 mei 2015

Leesplezier - #50books

image

Het verlangen om te lezen is groot. Wat moet je lezen? Er ligt een aardige stapel met boeken die ik tegenkom en nog wil lezen. Soms stuit ik op de boeken bij het struinen door kringloopwinkels. Andere keren vind ik iets interessants bij de nieuwe aankopen van de bibliotheek.

Het gevaar bestaat namelijk dat je kringetjes gaat draaien in je boekenvoorkeuren. Juist die boeken die ik nog eens zou willen lezen, pak ik op die verloren momenten. Zo hoef je niet altijd zware boeken te lezen of het hele oeuvre van een schrijver in één keer. Dat zou namelijk snel vervelen en daarvoor is lezen veel te leuk.

Daarom doe ik ook mee met een initiatief als Een perfecte dag voor literatuur. Het brengt mij bij boeken waar ik niet zo snel aan zou denken. Niet dat het mij altijd goed uitkomt. Ik las bijvoorbeeld Jocelyne Sauciers roman Het regende vogels terwijl ik een ander boek had willen lezen. Het haalde het plezier in het lezen weg.

Ik las daarna lekker een paar boeken die ik snel uit had, zoals Remington van Bert Natter, de biografie van Henk van Woerden door Toef Jaeger en De wolkenridder van M.M. Schoenmakers.

Het boek van Jocelyne Saucier herlas ik omdat ik de inhoud nu helemaal vergeten was. Nu gebeurt er met volgende boek bijna hetzelfde. De onverwachte held van kamer 13B van Teresa Toten lokt mij nog niet om te gaan lezen. Ik denk dat ik nog maar even laat liggen en eerst iets ga lezen waar ik al langere tijd naar uitkijk.

Zoals de briefwisseling Bewaar deze brieven als je eigen tekeningen van August Willemsen en de kunstenares Marian Plug. Ik vond het gisteren in de bibliotheek en ben al stiekem begonnen met lezen… Of gewoon een boek dat ik al een paar keer heb gelezen? Of een roman uit de stapel nog te lezen romans van Paul Theroux? Of een heerlijke Jan Wolkers? Er is zoveel keus…

#50books

Dit is het antwoord op vraag 19 van het blogproject #50books. #50books is een initiatief van Peter Pellenaars. Na Martha Pelkman in 2014 heeft Peter het in 2015 weer overgenomen. Bekijk mijn andere bijdrages voor dit bijzondere boekenblogproject.

Geen opmerkingen: