27 oktober 2007

Het begin

Een kale zandvlakte, waarop soms een berkenboompje groeit. Zo ziet Almere-Poort eruit, de nieuwbouwwijk die verrijst tussen Almere-Stad en het Almeerderstrand. Ik was er vandaag met hardlopen en bedacht dat de plek waar ons huis staat, ook zo heeft uitgezien. Het is moeilijk voor te stellen dat deze vlakte straks bebouwd wordt. De twee gebouwen, het Almeerse Topsportcentrum en het Groenhorstcollege. Verder is de ruimte tussen de rijksweg en de spoorlijn leeg.
Een paar wegen begeleiden de passant door het rulle zand. De hardloper voert een strijd tegen de elementen zand, zee en wind. De hoge rietkragen rond de sloot die het terrein doorkruist, doet mij denken aan de sloot, of misschien is gracht een beter woord, die voor mijn huis ligt. Zo heeft ons watertje er dus ook bijgelegen. Vreemd idee dat 25 jaar en 's mensenhand een landschap zo ingrijpend kan veranderen. Hoe ziet Almere Poort er over 25 jaar uit? Is het net zo groen, of groener dan de wijk waarin ik woon?
In Almere Poort werkt de gemeente samen met een projectontwikkelaar aan het idee om je eigen droomhuis te bouwen. Je krijgt dan een lapje grond toebedeeld voor een schappelijke prijs en kunt daar dan op bouwen wat je wilt. Het bedrag van de bouw is niet helemaal gratis, het begint bij een ton in euro's. Als ik de gelikte filmpjes op de website zie, stijgt mijn wantrouwen met de seconde. Een projectontwikkelaar, een huis en zo goedkoop: dat kan niet!

Geen opmerkingen: