09 oktober 2007

Rembrandt of een ladenkast

Interessant verhaal gisteren bij EenVandaag over het schilderij Jan Six (1618-1700) van Rembrandt. Dit wereldberoemd schilderij is nog altijd in particulier bezit. Sterker nog: het is nog altijd in bezit van de familie Six. Jan Six X, de huidige eigenaar van het schilderij, werd geïnterviewd. Het schilderij staat met alle andere schilderijen van familieleden opgesteld in het huis aan de Amstel. Jan Six X woont er ook. Jan Six 0 was burgemeester van Amsterdam in de Gouden Eeuw. Afgelopen weekend stond de huidige burgemeester precies zo geposeerd op een foto in het maandblad M van NRC Handelsblad. Of hij hiermee gelijk staat met zijn grote voorganger, valt te betwijfelen.
Het huis wordt momenteel opgeknapt en het schilderij is in bruikleen gegeven aan het Mauritshuis. Een bijzonderheid, want vijftig jaar geleden is het schilderij voor het laatst geëxposeerd. Ergens heeft de huidige eigenaar grote moeite met het uitlenen van dit familiebezit. Het schilderij hoort thuis tussen alle andere familieleden in het huis aan de Amstel.
Mijn wetenschap over mijn voorouders reikt niet verder dan een de foto's van mijn overgrootouders. Statige plaatjes genomen bij de fotograaf, waarvoor nog echt een uitje bij hoorde. Dat gaat dus slechts vier generaties terug, maar niet meer dan tien, zoals bij Jan Six X het geval is. Enige jaloezie treft mij, maar eigenlijk is het een vals soort jaloezie. Ik heb ooit eens een jonkheer ontmoet en wil niet die verantwoordelijkheid dragen over een paar spulletjes zoals hij die draagt vanaf zijn geboorte. Die verantwoordelijkheid gaat voor Jan Six X veel verder. Hij heeft een dagtaak aan het instandhouden van het bezit van die eerdere Jannen. Dat terwijl ik slechts zorg draag over een paar schotels en een kastje van mijn grootmoeder.

Geen opmerkingen: