13 oktober 2007

Huisdichter sta op

Een prachtige homepage heeft de studievereniging NNP. Dat ontdekte ik deze week. Veel plaatjes en schitterende teksten. Ik was bij hyves gespot op een foto van de Almanakcommissie van 1999-2000. Zo kwam ik in contact met de enthousiaste studenten van nu en ontdekte ik de NNP-homepage. Ze zoeken een huisdichter. Ik ben ook ooit huisdichter van het NNP geweest. Het is de mooiste functie die ik ooit bekleed heb, hij staat nog altijd op mijn cv.
Het jaar 2000 was een goed Almanak-jaar. Gerrit Komrij was gastschrijver aan de Universiteit Leiden en wij pakten uit met een parodie op Komrij: alles wat Bert Bakker liet liggen in 1000 min enige bladzijden. De voorkant was geïnspireerd op de grote bloemlezer, die in dat jaar met zijn bloemlezing van de Afrikaanse poëzie kwam.
De joligheid vierde hoogtij. We maakten flauwigheden zoals alleen studenten en Balkenende die maken. We kwamen wekelijks bij elkaar en wisten het voor elkaar te krijgen dat de deadline wekelijks met een week verschoven werd. Goede voornemens en drank liepen hand in hand de trap af van het studentenhuis waar we elkaar ontmoetten.
Deze almanak heeft het allermooiste verhaal opgeleverd dat ik ooit geschreven heb: 'Anita'. Een verhaal dat ik in een halve nacht geschreven heb, terwijl ik mijn werk als nachtportier vervulde.

Geen opmerkingen: