27 december 2007

Lood om oud ijzer

Bij de buren is lood gestolen. Het hing tussen de muur en de dakpannen van het klompenhokje. Het was me al eerder opgevallen en ik vermoedde dat ze het wel wisten, maar mijn buurman zag het pas gisteren. Ik dacht dat het door de wind kapotgeslagen was, maar het lood is gestolen, zo vertelde mijn buurman mij vanmiddag. Het aangrenzende huis was eveneens ontdaan van de loodlap.
Mijn twee buren waren de hele dag bezig met de verdwenen lap lood. De geleende trap hadden ze ook geregeld nodig bij hun activiteiten. Daarom vreesde ik het ergste voor mijn eigen zolderactiviteiten. Zo ontdekten ze dat het lood bruut is afgeknipt door de dief. Een klein lapje is blijven hangen, dat kreeg hij blijkbaar niet los.
De buren belden een bevriend loodgieter en lieten hem een prijsopgave maken. De prijs voor het verdwenen lood van de twee huizen is meer dan 750 euro. Een aardig bedrag, die de dieven meegenomen hebben. Het wordt verzekeringswerk. Daarom is tijdelijk een lap plastic over het verdwenen lood gespannen.
Ik keek vandaag eens om mij heen en zag dat meer huizen zonder lood zitten. Blijkbaar is de prijs op de zwarte markt hoog genoeg om het spul te jatten. We moeten niet alleen de deur goed dichtdoen, maar ook ons dak vergrendelen.

Geen opmerkingen: