22 juli 2008

Door merg en been

De droom van elke organist is een 32-voetregister. Op de wereld zijn er twee orgels met een echt 64-voetregister, de Diaphone-Dulzian in het Main Auditorium Organ van de Boardwalk Hall in Atlantic City, New Jersey (Verenigde Staten) en de Contra-Trombone in het Town Hall Organ in Sydney (Australië).
Van het laatste orgel vond ik een youtube-filmpje. Dat zijn geen tonen meer, maar is niet veel meer dan gebrom. Het is slechts 8 Hertz die je hoort. Helaas vond ik niet de klank van het register in een tutti. Het moet namelijk wel erg indrukwekkend klinken in samenspraak met de rest. Ik denk zelf dat het voornamelijk door merg en been gaat, net als de dreunende bas bij een popconcert.

Voor de liefhebber, hier hoor je het tutti van het orgel in de Boardwalk Hall. Niet alleen de grote van het orgel, maar ook de indrukwekkende akoestiek maken het tot een belevenis voor het oor. Luister maar eens naar de improvisatie op psalm 100. Ik kan me voorstellen dat het op zo'n groot orgel moeilijk is je ritme in bedwang te houden.
Meer informatie over het grootste orgel ter wereld vind je op: www.acchos.org

Geen opmerkingen: