31 juli 2008

Dag dag

Ik zag het vrijdag een week terug, maar misschien vertelt het iets over de bewogen week die volgde.


De zon kust vaarwel
en slaat het laken
om zich heen

Dag dag. Slaap wel
en welterusten ook
voor de vissen

Ik zag de zon
in de Zuiderzee
zakken, maar voordat
het water kwam,
ebde ze al weg
in de zwijm
van de nevel

Doen de bergen
ook zo als ze de zon
opschrokken of is
de zee wat aardiger?

Geveinsd vaart het bootje
verder van mij af
en schaduwt het water
in heel dun streepje

Liefde droogt op
en een reiger vliegt weg
ze doet of ik een monster
ben of zou kunnen zijn

Als de Zuiderzee een zee
was en ik een meer
dan deelden we de avond
en deden of vandaag niet was

Dat de bergen niet bestaan
en sneeuw niet glad is

Dat de afdalers zakken
en niet stijgen hoger
dan ze ooit konden klimmen

Pas dan is de dag af
maar de zon zakt
niet in de Zuiderzee
maar in het IJsselmeer
en ik ben geen meer
maar loop mijzelf voorbij

Geen opmerkingen: