28 april 2010

30.000 abortussen op het Plein in Den Haag


De plastic popjes die op het Plein in Den Haag liggen, verbeelden de 30.000 abortussen die volgens de organisator 'Schreeuw om leven' jaarlijks en wereldwijd gepleegd worden. Ik vind de actie respectloos naar de mensen die een abortus plegen. Bovendien verspreiden ook kinderen de popjes. Alsof zij beseffen waarvoor ze actie voeren.

Man en kind

Er wordt met man en macht gewerkt aan het uitspreiden van al deze piepkleine popjes. Vlak achter het standbeeld van Willem van Oranje leggen vrijwilligers de popjes op een keurige afstand van elkaar. Ze werpen een hoopje popjes op de grond en leggen ze daarna in rijen naast en onder elkaar. Ze schuiven steeds een stukje naar achteren en leggen de knieen op een stukje karton. De stenen doen zeer.

Respectloos

Ik vind het best dat volwassenen het doen, maar ze laten ook hun kinderen de kleine popjes over het Plein verspreiden. Het is respectloos, alsof iedere abortus ondoordacht wordt gepleegd. Het is in veel gevallen een moeilijke beslissing, die weloverwogen gebeurt. Andermans normen en waarden staan los van deze individuele keuze.

Camera

Een camera staat gericht op de duizenden popjes. De presentratrice vertelt haar verhaal. Ze houdt een microfoon vast waarop 'Fontys' staat. Een man met stropdas, duidelijk een vertegenwoordiger van het gedachtengoed drentelt om de camera en de presentatrice.

Woordje zeggen

Hij wil een woordje zeggen en glimlacht verlegen in de richting van de cameraman. Hij ziet niks, alleen de sprekende presentatrice telt voor hem. Ze loopt vast in een zin, zegt dat ze opnieuw wil beginnen, maar de man loopt door het beeld.

Wijsvinger

Willem van Oranje strekt zijn wijsvinger streng vooruit. Het is bijna belerend. En ik kan nu niet zien of hij het idee van de vrijwilligers afwijst of mijn gedachten. Als ik later die middag terug over het Plein loop, zijn de popjes verdwenen. Een gehuurde bestelwagen herbergt de dozen met popjes. Een actievoerder rust uit op een tuinstoel die voor de bestelwagen staat. Tevreden zet ik mijn stappen op de stenen. Dat had ik eerder willen doen.

Geen opmerkingen: