10 april 2010

Met de neus in het gras

Hij slingert het fietspad over. Wankelt in de richting van het water, waarna hij zich weer netjes corrigeert door sneller vooruit te lopen. Hij holt echter te hard vooruit, raakt weer uit balans en valt al rennend voorover. 'Oooo', gilt hij over de gracht.

Rond brilletje

Het ronde brilletje valt net iets eerder in het gras. Hij ligt op zijn knieën met zijn neus in het gras op de rand van het talud. Alsof hij in gebed verzonken is, hangt hij ineengedoken. De neus ademt de geur van het gras en de hondendrollen die overal liggen uitgestrooid.

Vergissen

Is het een ongeluk of gewoon dronkenschap? Vergis je niet in de ongelukken die op dronkenschap lijken. Heb ik weer, schiet door mijn hoofd. De avond is nauwelijks gevallen. De vrijdagmiddagborrel is een vroegtijdige dood gestorven hier op het talud van de Alkmaargracht.

Morsig

Hij ziet er te morsig voor uit. Het jack dat hij draagt, verwijst meer naar een notoire gebruiker dan naar een gelegenheidsdrinker. Toch loop ik even naar hem toe. Hij is nog bij. Ik vraag of het gaat. 'Ja, ja', mompelt hij tegen het gras in de richting van zijn bril. De glazen liggen vlak boven zijn hoofd tevreden in het glas. Eén pootje wijst omhoog. Het andere is weg. Hij graait naar zijn bril.

Waarheid en leugen

Ik vraag of hij gedronken heeft. 'Ja, eentje', antwoordt hij. Ze zeggen weleens dat kinderen en dronkaards de waarheid vertellen, maar er is geen betere leugenaar dan de verstokte drinker. Hij noemt altijd een lager getal van het aantal consumpties dat hij heeft gedronken. Ik help hem niet overeind, dat verdient hij niet.

Kronkelende reis

Als hij zichzelf overeind heeft, vraag ik waar hij woont. Hij wijst naar het huizenblok recht voor hem. 'Daar is het, vlakbij'. Ik laat hem. Hij loopt alweer. 'Bedankt', zegt hij en wil me een hand geven. Hij graait ernaast. Ik pak zijn hand snel vast. De reis kronkelt weer verder over het fietspad. Hij slingert langs de rand, zoekt de balans. 'En op het fietspad blijven', roep ik hem streng na. 'Ja, ja', galmt hij over het water. Hij heeft het bruggetje gehaald.

Geen opmerkingen: