06 oktober 2010

Een trein die doorrijdt is zeldzaam

Als ik in een doorrijden-bui ben trek ik een sprintje naar Den Haag HS en neem de internationale trein die zonder verder te stoppen naar Schiphol rijdt. Nog liever zou ik doorrijden naar Amsterdam Centraal, maar dat heeft geen zin. Ik kom dan zelfs later aan in Amsterdam.

Ik zat heerlijk te genieten van het voortrazen van de trein. Hoe zeldzaam is dat nog in Nederland, een trein die doorrijdt en nauwelijks stopt. De trein zoefde zelfs het station Leiden voorbij. Naast mij, aan de andere kant van het gangpad roerde zich een vrouw. Ze was heerlijk gaan zitten, laarsjes uit en nam af en toe een hap uit het bakje patat dat ze op in het instapstation had aangeschaft.

'Meneer, mag ik u iets vragen?' Niet zeker of ze mijn gedachten bij het bakje patat kon lezen, knikte ik haar toe. 'Meneer, wat is dit voor een trein?' Ik keek haar niet-begrijpend aan. Ze lichtte haar uitspraak direct toe. 'Ik bedoel hij stopt nooit.' Een lichte paniek hoorde ik in haar stem. 'Waar moet u dan uit?' vroeg ik. Zojuist waren we station Leiden Centraal voorbij geraasd. Ik zou ook zijn gaan zweten als dat mijn eindbestemming was. 'Amsterdam', antwoordde ze. 'Nou, dan zou ik geen zorgen maken. Hij stopt straks nog op Schiphol en rijdt dan door naar Amsterdam Centraal.' 'Stopt hij ook op Sloterdijk', vroeg ze. Ze hoorde een stopkans in mijn antwoord. 'Nee', zei ik, 'dan moet u op Schiphol overstappen.'

Ik was nog niet uitgepraat of de intercom onderbrak mijn verhaal. 'Vanwege een technisch probleem rijdt deze trein niet verder dan Schiphol. Reizigers voor Amsterdam Centraal moeten overstappen.' De vrouw keek me aan en knikte driftig. Zie wel dat het niet kan dat hij doorrijdt zonder ergens te stoppen, spraken haar ogen overtuigend.

Een trein die doorrijdt is echt een zeldzaamheid in Nederland. Zelfs als je er in eentje zit, dan moet hij nog stoppen.

Geen opmerkingen: