04 oktober 2010

Meetbaar geluk

Prachtig altijd om het resultaat van een geluksonderzoek te lezen. Vandaag meldt de blog van nrcnext het volgende gelukkige mensen:

  • komen om 17.42 uur thuis van hun werk (vertrektijd 's morgens van huis mis ik hierbij);
  • spelen 2 uur per dag met de kinderen;
  • zijn korter dan 1 jaar getrouwd;
  • eten 5 keer per week een warme maaltijd;
  • werken iets meer dan 7 uur per dag.
Laat hiervan nou niks overeenstemmen met mijn werkelijkheid. Ik denk zelf namelijk dat geluk niet zo sterk meetbaar is. Afhankelijk van het moment, de mood, hoe je in je vel zit en hoe je gewaardeerd wordt in je omgeving. Allemaal zaken die iets te moeilijk te vatten zijn in een meetbaar geluksmodel.

Tenslotte zou ik dit even willen combineren met een blog van de zomer. Hierin kantte een nrcnext-blogger zich fel tegen al die ouders die menen dat je alleen maar met een kind gelukkig kunt zijn. Je kunt als jonge moeder toch ook spijt hebben? De enorme hoeveelheid reacties die deze blog opriep, liet mij zien dat heel veel kinderloze mensen zich irriteren aan het idee dat je gelukkig wordt van kinderen. En ik ben het met ze eens: waarom zou je geluk van kinderen laten afhangen. Kinderen kunnen eraan bijdragen, maar het is geen voorwaarde. Bovendien hangt geluk niet per definitie van externe factoren af. Ook is het nog eens sterk cultureel bepaald. Wie zegt dat de Engelse resultaten ook voor geluk in Nederland zorgen?

Geen opmerkingen: