Het bezoek aan websites is in 10 jaar tijd flink veranderd. Bij
het bestuderen naar de website top 20 van 2010, neusde ik op de website van
multiscope.nl gelijk naar 2000. In dat jaar verscheen de
top 50 veelbezochte websites.
Geen google
Het geeft een aardig inkijkje in het bezoekgedrag van internetters over een periode van 10 jaar.
Startpagina.nl stond onbetwist op nummer 1 in 2000. Dit jaar zakte de voormalige populaire website naar de 19e plaats.
Google.com komt in de hele lijst niet voor. Wel de zoekmachines
ilse.nl,
vindex.nl en
altavista.nl.
Internetproviders
In 2000 werd de top 50 beheerst door internetproviders. In de lijst staan providers als planet.nl, worldonline.nl, lycos.nl en zonnet.nl. Het merendeel van deze providers bestaat niet meer en van de providers die nog bestaan, bezoekt niemand meer de webpagina. Het internetgedrag is met de komst van snellere technieken en draadloos internet radicaal veranderd. Een andere internetgerelateerde website die vaak bezocht werd was bijvoorbeeld
webwereld.nl.
Stabiele factoren
Ook zijn er stabiele websites die in de loop van de jaren min of meer altijd een hoge notering wisten te behouden. Zoals
postbank.nl (nu:
ing.nl) of
anwb.nl. Van de nieuwssites heeft
nu.nl in 2010 de plek van
telegraaf.nl in 2000 ingenomen. De website
detelefoongids.nl is in 2010 flink gestegen ten opzichte van 2000. Toen stond de website
detelefoongids.com op de 22e plek, maar misschien ligt hier een andere oorzaak en wilde iedereen
het papieren telefoonboek opzeggen.
Over 10 jaar?
Dat maakt een voorspelling hoe het webgedrag over 10 jaar is, nog veel lastiger. Ik denk dat zoekmachines als
google.nl lager in de notering zullen staan en een sociaal netwerk als facebook een veel sterkere positie krijgt. Het
bericht dat
yahoo.com stopt met
altavista.com past helemaal in deze lijn.
Hyves.nl en facebook.com
Hoe het verder gaat met
hyves.nl hangt erg af van de ontwikkelingen binnen het netwerk. Voor
hyves.nl ligt een grote uitdaging in het behouden van het jonge publiek (vanaf 15 jaar lonkt
facebook.com) en vooral het uitbreiden van de integratie met andere online applicaties. Iets waar
facebook.com het afgelopen jaar in uitblonk. Ondanks alle privacy-aantijgingen wist de site zich heel goed te handhaven en
in Nederland zelfs marktaandeel te winnen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten