19 december 2010

Straatje schoonvegen

De sneeuw noopt een ieder tot de burgerplicht: veeg het stukje stoep voor je huis schoon. Mijn wandelschoenen kraakten over sneeuw. De enkele punten waar de stoep was schoongeveegd, zetten mij aan het denken. Want is het eigenlijk wel zo verstandig je straatje schoon te vegen.

Ik denk het niet. Soms kan het juist veel veiliger zijn om over de sneeuw te lopen. Het weghalen van de sneeuw vraagt juist om een goed onderhoud. En als je een stukje straat ziet zou je als weggebruiker vermoeden dat het een goed begaanbaar pad is. Juist die overmoed zorgt voor het ongeluk: je denkt dat het niet glad is, maar het is juist wel glad.

Morgenochtend als er een lekker stukje nachtvorst overheen is gegaan, zijn dit de gladste stukjes straat. Dus ik vraag mij oprecht af of het wel zo slim is de straat voor je huis schoon te vegen.

Geen opmerkingen: