14 december 2010

Inderdaad: de social media expert bestaat niet

Het meisje van de slijterij publiceerde laatst een interessante blog over de social media expert op haar weblog en op de blog Marketingfacts.nl. Ze zet terecht een aantal vraagtekens bij mensen die zich profileren als social media expert. 'De term Social Media wordt zwaar overhyped en de Social Media Expert bestaat niet', schrijft ze.

Ze gaat nog verder in haar bijdrage:
'Er zijn wel mensen die anderen of bedrijven kunnen inspireren actief of actiever te worden in community’s. Er is geen heilige graal en iemand anders kan het niet voor je doen. Een ‘stagiaire aan de Social Media zetten’ werkt dan ook vaak niet of maar heel kort. Waarom? Omdat het in Social Media, waar zich community’s vormen om gelijke interesses, gaat om personen, persoonlijk contact en verbinden.' Een mening die ik helemaal onderschrijf. Social media vormt niet een op zichzelf staand fenomeen, het behoort tot een vorm van online communicatie. Of dit nu vrienden, collega's of klanten zijn.

Ik ben weleens ergens ingehuurd om een team te inspireren meer aandacht te besteden aan social media. Later kreeg ik te horen dat ik geen expert was, hoogstens een gebruiker. Ik ben inderdaad een gebruiker en probeer anderen te motiveren en te stimuleren om social media privé en voor hun werk te gebruiken. De heilige graal heb ik ook niet in mijn bezit. Ik kan voorbeelden uit de praktijk geven, maar je zult het zelf moeten doen. Iemand dan vertellen dat hij geen expert is terwijl je zelf geen moeite neemt het medium te kennen, toont dat je zelf tekort schiet.

Social media zijn niks anders dan netwerken, groepen mensen die zich om een bepaalde interesse of deskundigheid hebben verzameld. Jezelf als bedrijf profileren door zelf een netwerk op te richten zal dan niet het gewenste effect opleveren. Tenzij zich rond je merk een groep heeft verzameld. Als ik hoor van bedrijven, scholen of instellingen die niet participeren in hyves-groepen of facebook-community's, maar dit aan derden overlaten, merk ik dat ze een kans laten liggen. Het is immers hun merk en dat is hun netwerk. Bedrijven die dit geluk niet hebben, kunnen beter bestaande groepen en netwerken opzoeken in plaats van ze zelf op te richten.

Natuurlijk lokte de stelling van @slijterijmeisje een reactie op. De volgende dag beweerde Annelies Verhelst dat de social media expert weldegelijk bestaat. Angst voor de broodwinning hangt hier misschien aan ten grondslag. Toch blijf ik het ondanks haar vurige pleidooi voor de expert, eens met het Slijterijmeisje. Kennis van social media is mooi, maar geen voorwaarde voor succes. Wel geldt online kennis en wat communicatiekennis, maar het gouden wiel bestaat niet.

Ik heb diep respect voor @slijterijmeisje. Zij gebruikt kanalen als twitter juist om anderen te helpen en een netwerk te vormen. Dat is hèt kenmerk van social media. Ze verliest hierbij haar eigen commerciële belang niet uit het oog, maar het is altijd bijzonder prettig om even met haar contact te hebben. Ik lees haar bijdragen altijd vanuit die rol en soms is dat emotioneel, zoals de brief die ze aan de koningin schreef na de kersttoespraak vorig jaar. Momenten die indruk hebben achtergelaten.

Dat is juist de uitdaging van social media. Het vormt meer en meer onderdeel van het online gedrag van bezoekers. Juist de interactie en de mogelijkheid online jezelf te profileren, zijn verbonden aan een unieke persoon. In die zin ligt het succes van social media bij jezelf en daar kan geen expert je bij helpen.

1 opmerking:

Hans zei

En zo is het helemaal. Maar omdat er de komende jaren veel bedrijven met drempelvrees blijven is het jezelf presenteren als expert nog wel een tijdje lucratief.