29 december 2010

2010 in 10 blogs

Hoe vat je 2010 samen in 10 blogs? Ik bracht afgelopen jaar veel tijd forensend door in de trein tussen Almere en Den Haag. De tijd zo zittend in de trein besteedde ik dikwijls aan bloggen en twitteren. Dit jaar is het blogbezoek meer dan verdrievoudigd ten opzichte van 2009. Ik schreef dit jaar 537 blogs, tegen 265 vorig jaar. Dit hoge bezoek komt door meer promotie via twitter en het gebruiken van linkservices als twingly.com.

Ik heb mijn blog vandaag doorgespit en koos 10 blogs uit die voor mij het afgelopen jaar typeren:

  1. De danseres - een sprookje
    Het overlijden van mijn schoonmoeder was wel de meest aangrijpende en verdrietige gebeurtenis van 2010. Ze is er niet meer en we missen haar elke dag. Het verhaal dat ik voorlas op haar crematie is een sprookje dat eigenlijk verkeerd afloopt, of toch niet? Lees De danseres - een sprookje »
  2. Plunderaars
    De stacaravan op camping Westerholt is afgelopen voorjaar leeggeroofd. Tot overmaat van ramp was de waterleiding ook kapotgevroren. Een jaar die je niet elk jaar moet hebben. Ik ben dan ook heel benieuwd wat ons binnenkort te wachten staat. Lees het artikel over leeggeroofde caravan »
  3. Wat is een gedicht?
    In 2010 trekt mijn blog soms ook de aandacht van kritische lezers. Een Hengelose organist is gekwetst over een artikel dat ik over zijn orgelconcert schrijf. Hij vindt dat ik de blog onmiddelijk van het www moet verwijderen, mailt hij mij als het artikel al meer dan een maand online staat. Alle wijzigingen ten spijt, blijft hij bij dat standpunt. En een anonieme vriend vindt de gedichten op mijn wolkenblog wolkenhemel.blogspot.com helemaal niks. Ik maak mooiere foto's dan ik kan dichten vindt de persoon die zich T.S. Eliot noemt. Een ongelijke discussie met een open eind in 3 afleveringen: lees , en
  4. Topimprovisaties door toporganisten op toporgels
    Veel orgelconcerten bezocht  het afgelopen jaar, soms wel meerdere op 1 dag, zoals de Open Orgeldag in Ede of met meerdere organisten zoals het minimalmusic-concert op 4 orgels in het Orgelpark. Maar het absolute hoogtepunt van 2010 was het improvisatieconcert in Dordrecht. Vooral de improvisatie op de Lambada van Berry van Berkum op het gerestaureerde Kam-orgel is een hoogtepunt van het concert. Wat een improvisatie en wat een orgel! Net als het schitterende Bach-orgel in de Mariakapel. Lees de bespreking »
  5. Trailwalker 2010
    De topprestatie van 2010 was naast de marathon van Rotterdam, de Trailwalker van Oxfam Novib, een wandeltocht door van 100 kilometer in 28 uur door de Veluwe. Voor het goede doel liep ik samen met Romae'ers Heleen, Marco en Jeroen. Een barre tocht met zware momenten en een schitterende finish! Na afloop was ik verschrikkelijk moe, had ik heel zere voeten en een kapotte teennagel. Maar wat was het een ervaring! Ik heb veel geleerd van mijzelf en van anderen.
  6. In de wolken met wolkenhemel.blogspot.com
    In 2010 heb ik de hemel ontdekt. Omdat deze blog enigszins bevlekt werd door al die wolken en ook niet iedereen deze bijdrages even goed waardeerde, heb ik de wolken naar een aparte blog verbannen. Het gedicht over Balkenendes afscheid haalde zelfs de populaire blog geenstijl.nl, wat eventjes een recordbezoek opleverde. Gelukkig krijgt de blog nu weer zo'n 10 bezoekers per dag. Allemaal wolkenliefhebbers daarvan ben ik overtuigd. Ook zijn er enkele gastbijdrages waaronder de engel die boven Utrecht zweeft, een bijdrage van Irma.
  7. Met Mulisch is de oorlog dood
    De dood van Harry Mulisch ontroerde velen. Het bracht mij een beschouwing over de oorlog en Mulisch en daarnaast leverde het ook wat leuke gedichten rond de wolken op. Over de ontdekking van de hemel en de regenboog bij Mulisch' begrafenis. Ik had de regenboog ook gezien, maar dan van de andere kant. Echt prachtig.
  8. Boeken
    Tuurlijk zijn in 2010 weer de nodige boeken gelezen en aangeschaft. De wekelijkse boekenmarkt in Den Haag op de Lange Voorhout en soms op het Plein, zorgde voor veel aankopen: zo schafte ik een Dante, de kraai Hans, de Spiegel van de Poëzie of Haffners boek over Hitler. Ook kreeg ik boeken, waarvan Komrij's Clubsandwich een prachtige uitgave is, waar Ik ben er erg blij mee en blader veel in de 2 delen poëzie. Ook leen ik boeken van de prachtig nieuwe bibliotheek die Almere rijk is. 
  9. Stedenwijkfestival
    Helaas moest de grote literaire doorbraak uitblijven dit jaar. Het bleef beperkt tot een deelname aan het stedenwijkfestival. In de verhalentent las ik voor een groepje mensen mijn verhalen voor. Leuk om te doen. Ook pakt ik na jaren van poëtische stilte (of hooguit een zacht ruisen) het dichten weer op.
  10. Orgelencyclopedie
    De laatste 2 delen van de 15-delige encyclopedie van het historische orgel in Nederland werden eind mei in de Nieuwe kerk van Amsterdam gepresenteerd. Een hoogtepunt, want ik spaar de boeken al sinds de presentatie van het eerste deel in 1997.
Morgen publiceer ik de 10 meest gelezen blogs van 2010.

Geen opmerkingen: