Volle treinen en overvolle perrons in India (foto: india.targetgenx.com) |
Michael Portillo
Deze vrije dagen heb ik zelf benut om dagelijks op BBC 2 te kijken hoe Michael Portillo elke dag een stukje van de westkust van Engeland naar de oostkust reist. Hij doet dit aan de hand van het 19e eeuwse Handbook van Bradshaw. Na de reis van Michael Portillo zond BBC 2 deze week ook interessante documentaires uit over allerlei spoorlijnen in India. Gisteren en vanmorgen waren uitermate indrukwekkende documentaires over de treinen in en rond Mumbai onder de titel Bombay Railway.Het uitgangspunt van de tweedelige serie uit 2007 is dat de trein de identiteit van een volk bepaalt. De Engelsen hebben de trein gebracht, met als architectonische hoogtepunt het station Chhatrapati Shivaji Terminus (CST, of Mumbai VT), het voormalige Victoria Terminus. Boven het stadsgewoel steekt een gebouw uit met kathedrale allures. De trein staat in de serie symbool voor vrijheid en expansie. Ook spreekt de enorme werklust van de Indiërs uit deze bijzondere serie over treinen aan de andere kant van de wereld.
Overvolle treinen
De overvolle treinen, waar reizigers zelfs op het dak zitten, de levensgevaarlijke situaties waarbij reizigers om tijd te besparen over het spoor lopen. Een naderende trein weerhoudt ze er niet van om het niet te doen. De overvolle spits heeft voor een uiterst strakke dienstregeling gezorgd waarbij treinen niet langer dan 30 seconden op een station mogen stilstaan. De reizigers zitten ook sardientjes op elkaar in de treinstellen, waarbij vrouwen hun eigen rijtuigen hebben.Bij het zien van deze beelden bedacht ik mij dat het met die spitstreinen van de NS dus allemaal wel meevalt. Tegelijkertijd verwonderde ik mij over de enorme ijver en punctualiteit van de spoorwegen. Volgens een medewerker reed 97 procent van de treinen op tijd en viel minder dan 1 procent van de treinen uit. Een lovenswaardige prestatie, zeker als je meeneemt hoeveel slachtoffers er op en rond het spoor vallen. De bestuurders laten het niet zomaar zitten. Na heftige bomaanslagen in 2006 reden de treinen weer na 12 uur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten