02 december 2010

Google, het OV en de fiets

Vandaag stuitte ik per toeval op: de OV-planner in Google maps. Een prachtig middel om naast de autorit of de wandeltocht de reis per OV te plannen. Het zoekt gelijk op basis van tijd en plaats hoe laat je weg kunt. Ik was er helemaal enthousiast over. Via Google Transit wordt ook het openbaar vervoer ontsloten.

De applicatie werkt sinds gisteren en een paar kleine proefjes wezen uit dat hij heel aardig werkt. Wat ik helemaal mooi vind, is dat hij zo prachtige een rechte lijn trekt van plaats naar plaats. Hiermee lijkt het of de trein inderdaad een rechtere weg berijdt dan de auto.

Ik hoop dat binnenkort ook de connectie met het buitenland gemaakt wordt. Dan kun je ook een reis naar Spanje of Duitsland met het openbaar vervoer plannen. Zo brengt Google echt informatiebronnen samen die via de bestaande websites van spoorwegen en regionale vervoerders nog lastig te ontsluiten is. Zeker internationaal gezien.

Ik hoop dat de applicatie snel werkt binnen Google Maps zelf. Van de laatste zie ik nog altijd erg uit naar de fietsplanner. Misschien dat de Fietsersbond met de Fietsplanner een goede partner kan zijn voor Google.

Geen opmerkingen: