04 december 2010

Hoezo is die nieuwe cd niet op voorraad?

Op de website van muziekliefhebber Erwin Blom een interessant fenomeen: de platenzaak die je felbegeerde cd niet heeft. Ook al is het een productie die met een marketingactie wijd verspreid is onder het publiek, zoals de nieuwe cd van De Jeugd van Tegenwoordig. Niemand heeft het. Erwin Blom is zijn halve zaterdag op pad.

Ik heb het vaak gehad dat ik stad en land afreed op zoek naar die ene cd of dvd. Zo zocht ik een jaartje of 2 terug naar de dvd Chickenrun. Ik bezocht Van Leest, Free record Shop en de Mediamarkt. Maar geen van de concerns kon mij het felbegeerde schijfje geven.
In blinde paniek besloot ik het bij de laatste maar te bestellen. Ik had geen zin in bol.com en dan met een lading verzendkosten zitten. Daarom besteld. Enorm stom natuurlijk. Bestel nooit iets bij de Mediamarkt, want het komt er nooit.

Ze zouden me bellen als het binnen was. Ik ben een weekje later nog maar eens langsgeweest. Het was er niet. Daarna heb ik er niet meer naar geïnformeerd, maar ik ben in tussentijd niet meer gebeld. Hoezo slechte service. Gewoon geen service.

Geef mij dan maar gewoon de traditionele platenzaak, zoals Platenhuis 't Oor in Almere. Een zaak die alles heeft. Zo kocht ik er een paar jaar geleden cd's van Sigur Ros. De eigenaar kon me gelijk prachtige nieuwe uitgaven aanprijzen en kwam zelfs met een cd met vergelijkbare muziek op de proppen. In het geheel niet opdringerig, maar gewoon als een verkoper die zijn klant verder helpt. Ik ben later door hem geholpen met cd's van Stef Bos en Nacht van Henny Vrienten.

Ik denk dat zulke cd-zaken enorm gebaat zijn met twitter. Zij kunnen via microblogs hun eigen blogs aanprijzen over de uitgave van nieuwe cd's en oude platen die ze in hun collectie hebben. Iets wat bijvoorbeeld Hans Dinkelberg doet met Plaatzaken.nl, maar dan met de intentie om deze producten te verkopen. Marketing is in die zin ook helemaal geen vies woord, maar je moet wel inspelen op de behoefte van de klant. Ik heb zelf een enorme hekel aan koude acquisitie. Speel in op de behoeften van de klant en dan zal hij vanzelf bij je kopen, maar ga niet leuren met iets waarvan je maar moet hopen dat hij het koopt.

1 opmerking:

L U I S T E R T I P S zei

Sowieso een fout die veel mensen maken. Als je een CD zoekt die een beetje afwijkt van het gemiddelde, dan moet je vooral NIET naar de Free, Van Leest of de Mediamarkt gaan. Die richten zich alleen maar op de massa en op alles wat goed verkoopt.

Bij de echte speciaalzaak moet je zijn. En alhoewel ze lijken uit te sterven, bestaan ze nog steeds. Sounds in Tilburg. Kroese in Nijmegen. Plato in Utrecht, De Nootzaak in Amersfoort, Bullit in Eindhoven, etcetera. Check ook hun Twitter Accounts. ;-)