16 december 2010

Waarom mag een bibliotheek geen boeken verkopen?

In de reacties onder mijn blog over de uitverkoop van afgeschreven boeken, schreef iemand dat dit eigenlijk niet hoort bij een bibliotheek. De opmerking cirkelt nu een paar dagen door mijn hoofd. Want waarom zou een bibliotheek alleen maar boeken uitlenen?

 Ik vond het geweldig de uitverkoop en ben zelfs 2 keer teruggegaan. Zo kom ik aan boeken die ik nieuw nooit zou kopen, maar nu maak ik er goedkoop kennis mee. Is dat erg? Stoot het tegen de dingen die een bibliotheek moet doen aan haar abonnees?

Ik denk dat het juist een goede zaak is. Wel moet het niet zo'n eenmalige gebeurtenis zijn, maar in Almere kun je het hele jaar afgeschreven boeken kopen. Als het wat meer als een winkel zou worden ingericht zoals in bijvoorbeeld Eindhoven gebeurt, dan zou het nog mooier zijn. Boeken die niet meer worden uitgeleend mogen best verkocht worden. Zo kun je een nieuwe groep mensen warm maken voor de bibliotheek.

Ik zou zelfs een stap verder willen gaan. Waarom gaan bibliotheken in het tijdperk van het e-book niet intensiever met uitgeverijen samenwerken? Zo zou je potentiƫle lezers gratis kunnen laten kennismaken met de eerste 5 of 10 hoofdstukken van een roman, waarna ze de keuze krijgen het te lenen, of tegen gereduceerd tarief aan te schaffen. Zo zou je veel beter kunnen inspelen op een doelgroep die het nog niet weet of ze een boek wel willen.

Het levert een bijdrage aan de bibliotheek van de toekomst. Nu alleen nog de bibliotheek en de uitgever...

Geen opmerkingen: