11 december 2010

De opruiming van afgeschreven bibliotheekboeken

Afgeschreven boeken van de nieuwe bibliotheek op de vierde etage
Het blijft een machtig moment: de uitverkoop van afgeschreven boeken van de bibliotheek. Dit weekend heeft de nieuwe bibliotheek van Almere de uitverkoop. Vanmorgen ben ik weer geweest en kwam thuis met een enorme stapel boeken. Later vanmiddag reed ik er nog een keertje naar toe. De totale opbrengst: 37 boeken, waarbij ik ook een paar cadeau's voor Inge heb meegenomen. De prijs die ik ervoor betaalde komt ongeveer overeen met 2 nieuwe boeken.

Op de vierde etage van de nieuwe bibliotheek in Almere waren 2 forse zalen gereserveerd om de afgeschreven boeken te verkopen. Meerdere keren per dag wordt het aanbod aangevuld, waardoor het ook interessant kan zijn om nog een keertje terug te komen. Het aanbod rond 11 uur bevatte wel meer interessante boeken die ik om 16.30 uur niet meer tegenkwam. Hier gelden wel de wetten van de straat, dus: wie het eerst komt wie het eerst maalt.

De tactiek die ik altijd hanteer is om zo snel mogelijk de bakken af te struinen. Dan haal ik eruit wat mij op het eerste gezicht interessant lijkt. Dan ga ik met de stapel even rustig zitten en bekijk daarna nog eens rustig mijn eerste keus. Meestal dun ik mijn grove keus tot de helft uit. Dat betekent dat ik vandaag minstens bij 100 titels geweifeld heb.

Ik keerde terug in de hoop een paar titels waar ik eerst nog even over twijfelde alsnog te halen. Deze titels waren allemaal verdwenen. Zo hard gaat het dus op zo'n dag. Ik heb werkelijk waar heel veel boeken gevonden waarmee ik heel blij ben en soms zelfs een beetje trots dat ik ze gevonden heb.

Een greep uit het binnengehaalde:
  • Biografie van Belle van Zuylen, Zonder vaandel van Pierre en Simone Dubois;
  • Thomas Mann: Lotte in Weimar en Koninklijke hoogheid;
  • Boudewijn Büch: Links!, De blauwe salon en Geestgrond;
  • H.W. von der Dunk: De verdwijnende hemel, Over de cultuur van Europa in de twintigste eeuw (2 delen);
  • Geert van Oorschot: Hierbij de hele God in proef, Brieven aan Willem Frederik Hermans;
  • Kees van Kooten: Tijdelijk nieuw;
  • Flavius Josephus: De Joodse oorlog & Uit mijn leven;
  • Connie Palmen: De vriendschap;
  • Naima el Bezaz: Het gelukssyndroom en De verstotene;
  • Heinrich Mann: De onderdaan;
  • Alfred Döblin: Er is geen pardon;
  • Honderd dichters uit vijftien jaar Poetry International 1970-1984;
  • George Orwell: De jaren in Birma;
  • Marc van Oostendorp: Rotterdams;
  • Peter van Straaten: 3x Agnes;
  • Wim Zaal: Rome
  • John en Elisabeth Romer: De zeven wereldwonderen.

Je neemt allemaal voor lief dat de bladzijden van de boeken licht beduimeld zijn, er over titels heen streepjescodes zijn geplakt, precies voor het kaartje op het schutblad een boekbeschrijving zit en dikke rode stempels met 'afgeschreven' staan op de titelpagina's. Je hebt de boeken namelijk voor een uitzonderlijk lage prijs in bezit en daar heb je veel voor over. Ik wel in elk geval.

2 opmerkingen:

Natasza zei

Gelijk heb je. Veel leesplezier!

Jan Kaldenbach zei

Zelf heb ik altijd wat gemengde gevoelens over het verkopen van afgeschreven materialen. Het trekt veel mensen en het levert wat geld op, maar helemaal thuis hoor het toch niet in de dienstverlening van de bibliotheek...