28 oktober 2010

De spiegel van de Nederlandse poëzie

De versies van de Spiegel van de Nederlandse Poëzie die ik mede dankzij de boekenmarkt in Den Haag in mijn bezit heb. Dit zijn drukken uit 1939 (zwart), 1965 (wit), 1979 (donkerblauw) en 2005 (gekleurd).
Wekelijks loop ik wel even over de boekenmarkt in Den Haag. Vandaag was hij aan het Plein. Ik struinde even de europlanken af op zoek naar iets dat de moeite van die euro waard is. En een regelmatig bezoek zorgt er dan vanzelf voor dat je collectie vol raakt. Zo trof ik er laatst nog de Worgengel van Rob Nieuwenhuys.

Vandaag trof ik tot mijn eigen verbazing 2 delen van de Spiegel van de Nederlandse Poëzie aan. Het waren de eerste 2 delen van de 2e editie van na 1953 in een druk uit 1965. Enkele weken geleden had ik het derde deel aangeschaft voor een euro. Zo heb ik de hele druk voor een luttele 3 euro. Kijk dat is nou leuk.

De eerste druk uit 1939 van de uitgever De Spieghel trof ik vorige week eveneens aan op de boekenmarkt. Eveneens voor een euro. En zo bereiken mij de verschillende edities van de bloemlezing van de Nederlandse poëzie van Victor E. van Vriesland, vanaf 1979 verzorgd door Hans Warren. Overigens deed Warren de periode van 1100 tot 1900 niet over, maar liet deze herdrukken en stelde zelf de bloemlezing van de 20e eeuw samen.

Ik vind het leuke aanwinsten. Ze zijn niet te kostbaar om uit de hand te lopen en interessant genoeg om te verzamelen. En zo zie je dat er eigenlijk helemaal niet zoveel verschil zit tussen het verzamelen van kastanjes en boeken. In beide gevallen gedraag je je als een hamster die zoveel mogelijk in zijn wang probeert te proppen om het ergens anders neer te leggen en te vergeten. Want als je het eenmaal hebt, vergeet je heel snel dat je het hebt.

Geen opmerkingen: