04 april 2011

Jeugdsentiment kopen bij boekverkoop bibliotheek

Afgelopen weekend was het boekverkoop bij de Almeerse bibliotheek

Het maakt heel hebberig, zo’n boekverkoop bij de bibliotheek. Zeker toen ik gisteren aan het einde van de middag nog even snel in de Almeerse bibliotheek dook . Er hing een briefje: bij 10 boeken of meer € 0,50 per boek. Bij zo’n tekst begint een waas te ontstaan voor het gezicht van de boekenliefhebber.

Verleidingstruc
Het is de grote verleidingstruc voor de boekenkoper. Zeker als er dan een flinke rij Suske & Wiskes liggen. Of de enorme hoeveelheid Kuifjes die op een nieuwe eigenaar wachtten. Daarom pakte ik de telefoon. In een hotline met Inge heb ik de verzameling strips afgestemd op het aanbod bij de bibliotheek. De opbrengst is – toeval of niet – 18,7 kilo aan boeken.

De boodschappentas waarmee ik de boeken ophaalde legde bijna het loodje. Ik torn aan de grens van het maximum draaggewicht van deze tassen. De opbrengst is er dan ook zeker naar: 21 Suskes en Wiskes en 14 Kuifjes. Boeken die ik toen ik jong was mondjesmaat kocht omdat ze zo duur waren.

Veel boeken bij de uitverkoop van boeken in de Almeerse bibliotheek

Stapels strips
Nu graaiden mijn ogen woest door de stapels strips. De ene titel na de andere bleken we wel te kennen, maar we hadden ze niet. Ik zweette van spanning en schaamte. Een jongen naast mij keek verwonderd naar mijn grijpgrage handjes. Via de hotline hoorde ik of we het boek wel of niet hadden.

Het meeste van het aanbod afgeschreven bibliotheekstrips hadden we nog niet. Terwijl er thuis ook een lange rij van een boek of 40 staat. ‘Daar heb je hem weer met zijn Suske & Wiskes’, hoorde de andere kant van de lijn de jongen naast mij zeggen.

Vroeger heb ik die strips stukgelezen bij vriendjes, neefjes en anderen. Anderen hadden er altijd meer of andere. Daarom kunnen we ons nu vermaken met boeken die de beroemde titels hebben met alliteratie, zoals de Zingende zwammen en De duistere diamant.

Jeugdsentiment
De boeken zijn thuis met veel gejuich ontvangen. Al is het alleen al om het jeugdsentiment dat deze boeken geven. Nadat ik de 25 euro voor 49 boeken had afgerekend, liep ik met de loodzware tas aan mijn arm weg. De jongen die naast mij gestaan bij de Suske & Wiskes haalde me in. ‘Zo meneer u heeft goed gescoord’, zei hij.

Inderdaad ik heb heel goed gescoord.

Geen opmerkingen: