25 april 2011

Merels Delden zingen anders

De merels in Delden zingen anders dan de merels thuis in Almere. Ik ben een groot liefhebber van deze zangvogel. Ik kan niet alleen genieten van de muziek van deze zanger. Soms daag ik een merel uit door hem te imiteren.

Inge noemt het de vogels op stang jagen. Doris en ik noemen het praten. Wat het ook is, de merels hier op de camping laten zich niet vergelijken met de merels in Almere.

Ik hoor het verschil in melodie en ook in zangsterkte. De merels in Almere kunnen echt heel hard zingen. Dat de oren er pijn van doen. Blijkbaar vraagt het bos minder om een harde zang. En om eerlijk te zijn, vind ik de zang in Almere melodieuzer.

Kortom de zang tussen merels verschilt per streek. Daarnaast zal er verschil zijn tussen een stadsvogel en een vogel die op het platteland leeft. 

Geen opmerkingen: