18 april 2011

We zijn weer online: na 41 uur offline

Ik zat best om het hand: mijn eigen website was sinds zaterdagmiddag 14.30 uur offline. Maar we zijn er weer. Dat betekent dat de website in totaal 41 uur offline is geweest. Best lang voor een actieve blogger als ik die dagelijks publiceert.

Hoe kwam dit nu? Om google advertenties op mijn website te kunnen tonen, vraagt google adsense om de dns-instellingen te wijzigen. Ik heb niet veel verstand van deze instellingen en probeerde dat zelf te doen. Zo wijzigde ik binnen mijn eigen beheerpagina's de DNS-instellingen.

Google bleef zeuren dat de instellingen niet goed waren. Lichte paniek en ik probeerde het opnieuw. Hier is iets misgegaan. Waarschijnlijk heb ik teveel weggehaald en de hele site verdween offline. Pas toen herinnerde ik mij wat een DNS ook alweer was: de verwijzing van je domein naar het IP-adres van je website. En als de verwijzing naar het IP-adres van je website verdwijnt, kan niemand je meer vinden op internet.

Een beetje naspeuren op internet leverde veel meer schrik op: ga nooit in de dns-instellingen zitten rommelen, menen sommige websites. Hierdoor kan je website in het ergste geval 72 uur offline zijn. Je kunt zelfs niet in de administrator komen.

En inderdaad was dat het geval. Ik kon alleen op mijn server komen, maar niet op mijn website zelf. Geen artikelen plaatsen en geen reacties. Geen websitebezoek. Het bezoek dit weekend bleef zaterdag steken op 10 bezoeken en gisteren was er zelfs helemaal niemand. Geen goede zaken voor een actieve blogger als ik.

Maar we zijn er weer. Met dank aan mijn webhoster neostrada. Nu heb ik de vraag bij ze neergelegd of zij voor mij de dns-instellingen geschikt willen maken voor google adsense. Ik hoop dat het nu een keer lukt om geld te verdienen met mijn blog.

Geen opmerkingen: