12 april 2011

Wethouder levert slecht verkooppraatje over Almere

Het praatje van de Almeerse wethouder René Peeters heeft nog het meest weg van een verkooppraatje: koop een huis in Almere want dan zit je goed. Prima natuurlijk, als Almere het aantal van 250.000 inwoners een beetje rap wil halen, moet je het van een flinke import hebben. Zoveel kleine Almeerdertjes worden er namelijk niet geboren.

Ik heb niks tegen het idee dat Almere wil groeien. Ook ben ik het met de wethouders eens: Almere is een prachtige plaats om te wonen. Ik zou iedereen willen aanraden om hier eens te komen kijken. Er zijn veel mooie plekjes. En voor elk wat wils. Ik woon hier al 5 jaar en heb het hier ontzettend naar mijn zin.

Kun je dat dan niet gewoon zeggen? Nee, de wethouder verlaagt zich tot een heel slecht verkooppraatje. De argumenten waarom je in Almere moet komen wonen zijn ronduit slecht. Hij baseert zijn verhaal op ‘ een trendwatcher’ die zou beweren dat Almere over enkele jaren een heel hippe plaats is om te wonen. ‘Het imago van Almere is razendsnel aan het verbeteren’, stelt René Peeters op zijn blog.

Met deze opmerking suggereert de wethouder dat het huidige imago nog niet wat is. Maar dat hij binnen afzienbare tijd beter zal worden. Een trendwatcher zou dat zeggen. De wethouder vervolgt: ‘binnen 2 tot 5 jaar wordt Almere in brede lagen van de bevolking een stad waar je wilt zijn, waar je bij wilt horen. Juist ook in het intellectuele, artistieke en hogere economische segment.’

De dingen die Peeters als bewijs aanvoert om aan te tonen dat het imago van Almere binnen afzienbare tijd zal verbeteren, zijn ronduit slecht en onwaar. Zo beweert hij dat ‘de komende jaren de hele weg Schiphol-Lelystad [wordt] geperfectioneerd’. De besluitvorming hierover is zeer onduidelijk. Een rijbaan erbij op de A6 en A1 kan echt niet de explosieve groei opleveren die Almere voor ogen heeft.

Wat betreft het openbaar vervoer, kwam een week geleden aan het licht dat de minister op het treintraject Schiphol – Lelystad de investeringen wil halveren. Hier klinkt een belofte waarvan nu al duidelijk is dat hij tussen 2 en 5 jaar zeker niet verwezenlijkt zal worden.

Het verhaal dat hij daarna ophangt over natuur en suburba, is ronduit een slechte tekst uit een makelaarsfolder. Vertel gewoon het verhaal waarom jij in Almere woont, maar vertel niet wat de bewoner in Almere Poort kan vinden. Tussen nu en 5 jaar leeft hij in een wereld van zandweggetjes, opwaaiend stof, heimachines in de ochtend en een drassige voortuin.

De tip van de trendwatcher, die verdacht veel lijkt op een slechte makelaar: koop nu een huis in Almere. Je verdient het er snel uit, want over een paar jaar staan mensen te springen om een huis in Almere.

Onzin natuurlijk. De wethouder zou beter moeten weten. Sterker nog: hij zou zich moeten schamen. In een tijd van een niet aflatende stroom onthullingen over de woekerpolissen, zou hij een eerlijk verhaal moeten ophangen. Zeker, Almere is geweldig om te wonen, maar je hoeft echt niet te denken dat je huis over 10 jaar dubbel zoveel waard is. Dat is namelijk niet zo.

Bij de koop van ons huis vertelde de makelaar: ‘Meneer, ik verkoop geen huizen, ik verkoop emotie’. Ons huis had flink wat achterstallig onderhoud en vroeg om een goede do-het-zelver. De emotie die dit huis bij mij losmaakte was: tjonge daar moet heel wat gebeuren. Emotie genoeg, maar niet de emotie die de makelaar zou verkopen.

Tegelijkertijd zag ik heel veel in het huis en in het stekkie. Potentie die nu mijn geluk bepalen. Op heel veel plekken in Almere zou ik niet willen wonen, maar hier in Stedenwijk heb ik een prachtig stekkie gevonden. Ik heb er hard voor moeten werken om het zo te krijgen. En ik moet er nog altijd hard voor werken om het zo te houden.

Almere is een leuke plaats, maar je moet het wel zien en vooral zelf maken.

Geen opmerkingen: