06 juli 2012

Annihilate - bij de dood van Gerrit Komrij

image

Het begint bij een bericht op nu.nl. Ik schrik en weet tegelijk dat dit komen zou. De laatste tijd was het erg stil op facebook. Het laatste bericht was raadselachtig en duidelijk tegelijk: ‘Binnenkort verchijnt: bijna gelukte annhihilate.’ De zin bevat een paar schrijffouten, zeer tegen de gewoonte van Gerrit Komrij in. Met een duidelijke verwijzening naar ‘annihilate’, de totale destructie. Het einde.

Ik las het op die 2e juni dat hij op zijn mobiel aan zijn vrienden typte en wist dat het einde, de totale destructie, naderde. Alleen besefte ik het niet. Soms wil je het niet geloven en hoop je tegen beter weten in. En dan is er het antwoord vanmorgen bij het opstaan.

Misschien heb ik er meer in gelezen dan er stond. Voor mij was het vanmorgen duidelijk dat mijn gedachten niet fout waren. We missen een goede dichter, misschien wel de laatste schrijver uit de 19e eeuw.

Geen opmerkingen: