25 juli 2012

Gratis internet in de trein

Nu: gratis internet in de trein, straks betalen?

Gratis internet in de trein. Als het werkt is het heerlijk. Zeker als de verbinding redelijk snel is. Je surft wat over internet met de laptop. Ik krijg gelegenheid mijn blog bij te werken of wat mail te beantwoorden. Vaak is de verbinding traag, maar ik ben niet veeleisend. Het is gratis en een gegeven paard kijk je niet in de bek.

Het is de gelegenheid om zich te onderscheiden van de auto. Een goede internetverbinding in de trein biedt zelfs meer dan vertier. Je kunt bij zelfs werken en een begin maken van je werkdag. Mailtjes van tevoren lezen en eventueel beantwoorden. Misschien al een begin maken met het lezen van enkele stukken.

Niet elke werkgever is er happig op en de NS vertelde laatst dat ze niet kon garanderen dat internet in de trein volgend jaar nog gratis is. Samen met internetprovider T-Mobile ontving de railvervoerder jaren terug een subsidie van 16 miljoen euro om internet in de treinen in te bouwen. Alle intercity’s zouden de voorziening krijgen.

Volgens mij had de operatie allang klaar moeten zijn. Zoals zo vaak is de verantwoording van het bestede geld moeilijk terug te vinden. Ook is slechts éénderde van het wagenpark voorzien van draadloos internet. Bijna 400 intercity’s moeten nog een internetverbinding aan boord krijgen.

Die verhouding vind ik terug op reis van en naar mijn werk. Ongeveer eenderde van de intercitytreinen waarin ik rijd, bezit inderdaad draadloos internet. De subsidie werd een paar jaar geleden nog met veel tamtam en poeha gepresenteerd door toenmalig minister Camiel Eurlings. Hij werkt ondertussen bij de KLM en zijn opvolger heeft het te druk met andere dingen.

Als de NS geld gaat vragen voor internet in de trein, zal de interesse flink afnemen. Het loont dan meer om rechtstreeks een abonnement met een telecombedrijf te sluiten. De draadloze verbinding levert namelijk een extra service op. Bovendien verwachten reizigers een betere internetverbinding dan die ik vaak aantref in intercity’s. Het is gratis dus ik doe er niet moeilijk over, maar als ik ervoor betaal, doe ik wel moeilijk.

Daarom zou het heel jammer zijn als internet in de trein niet meer gratis is. Zo is 16 miljoen euro subsidie gegeven aan een voorziening waar niemand iets aan heeft.

Geen opmerkingen: