24 augustus 2012

Inspiratie voor moestuin

groenten groeien in Leidse hortus botanicus
Groenten in de Hortus Botanicus van Leiden

In de Hortus Botanicus van Leiden troffen we een heuse moestuin aan. Het ging om een project waarbij je groenten ziet groeien die dagelijks op je bord liggen. De meesten kennen ze alleen van het supermarktschap kennen. We vonden de groenten vlakbij de plek waar we onze broodjes aten.

De vreugde van Doris over de groenten die ze zag groeien, maakte mij weer enthousiast verder te gaan met de moestuin naast ons huis. Daarom heb ik vanmiddag een paar uurtjes besteed aan het uitzetten van de paden. Eerst schoffelde ik wat onkruid weg. Als je regelmatig schoffelt dan valt de groei van onkruid best mee.

Het lijkt vooralsnog dat de wortels in de grond zich redelijk koest houden. Ik trek er altijd weer een paar uit, maar het is ondoenlijk alle stronken uit de grond te halen. Net als de tegels die in de grond zitten. De vorige bewoners hebben de nieuwe betegeling over de oude gelegd. Nu kom ik regelmatig een oude tegel tegen die ik uit de grond haal. Het is zo lastig een tegelpad aan te leggen.

Eerste vierkante meter voor de moestuin aangelegd

De eerste bak staat klaar. Een heel karwei, maar ik ben supertrots. Binnenkort zal ik de tweede maken. We moeten nog geschikte grond zien te vinden voor in de bakken die ongeveer een vierkante meter groot zijn geworden.

Geen opmerkingen: