25 augustus 2012

Tulpenboom in Leidse Hortus

tulpenboom hortus botanicus leiden
Onder de Tulpenboom van de Hortus Botanicus in Leiden

De Tulpenboom in de Hortus Botanicus in Leiden is volgens Jan Wolkers door Boerhaave gepland. Het komt van dezelfde stek als de Tulpenboom bij Poelgeest. Daarmee is hij een beetje familie van de boom die in Wolkers’ achtertuin staat.

De Tulpenboom heeft grote bladeren
De Tulpenboom met de grote gezichtsbedekkende bladeren

Al de jaren dat ik in Leiden woonde en de hortus bezocht om te gaan studeren, liep ik er straal langs. Een tas vol boeken en een hoofd vol begeerte, was voldoende om de boom helemaal niet op te merken. Laat staan te weten te komen wat ik er nu van weet.

De Tulpenboom of Liriodendron Tulipiferia van de Leidse hortus staat pal tegen de ingang. De immense boom drukt zelfs tegen het academiegebouw aan. Toen we binnenliepen riep Inge. ‘Dus jij wil zo’n boom in de tuin hebben.’ ‘Maar deze staat hier al bijna 300 jaar’, riep ik als tegenargument. Bovendien had ze de grote Ginkgo Biloba van de hortus nog niet gezien. Die is nog wel een beetje hoger.

Na de heerlijke wandeling en de lunch door de Hortus, liepen we weer terug naar de ingang. Natuurlijk moest ik even op de foto met de door Wolkers geliefde boom. Inmiddels is de boom ook een geliefde voor mij geworden. Zeker zo’n prachtige monumentale boom als deze in de Hortus van Leiden.

lijkt stam tulpenboom op een olifantenpoot of niet?
De stam van de Tulpenboom heeft inderdaad iets weg van een olifantenpoot

Van een afstandje hebben we nog eens goed naar de stam van deze (bijna) 3 eeuwen oude boom gekeken. Inderdaad gaat de vergelijking die Edgar Allen Poe maakt in de ‘Gold-Bug’ op. De stam van de tulpenboom heeft veel weg van een grote olifantenpoot. En voor de door Jan Wolkers gemeende kattengezichtjes in de bladeren is ook veel te voelen.

Geen opmerkingen: