11 november 2016

Rijssen - #fietsvakantie

img_20160813_151939.jpgEen aparte gewaarwording. De Sallandse Heuvelrug is een lange klim omhoog en daarna een lange afdaling. Het is echt een heuvel die je moet overwinnen. Dan schieten we naar beneden en rijden zo Rijssen binnen. We zijn nu echt in Twente!

Rijssen is de geboorteplaats van Belcampo. De 2 hebben een haat-liefdeverhouding. Ik weet dat veel Rijssenaren niet zo blij zijn met deze schrijver. Hoogstwaarschijnlijk heeft de schrijver en arts het definitief verbruid bij het schrijven van zijn verhaal ‘Het grote gebeuren’. Het speelt op de laatste dag, of jongste dag. Het ligt eraan van welke kant je het bekijkt. De wereld vergaat en zelfs Rijssen is niet meer.

Ik probeerde ooit het verhaal te parafraseren naar Veenendaal bij een schrijfwedstrijd. Het mislukte jammerlijk. Maar Rijssen is voor mij onlosmakelijk verbonden met Belcampo. De naam had voor mij altijd iets mysterieus. De kleuterjuf van mijn broer en zus kwam er vandaan. Het voelde voor mij als een oord ver weg.

Als wij eenmaal in dat mysterieuze oord rijden, is er weinig mysterieus aan. We kiezen een supermarkt uit voor de lunch en peuzelen hem op een bankje bij de nieuwbouwwijk op. Daarna rijden we verder en verdwalen hopeloos in het centrum. Niet lelijk, zeker op zaterdag.

Rijssen is echt een stadje, vol met smalle steegjes en andere uitdagende wegen. En dan lijkt Rijssen best wel op Almelo. Haast net zo mooi. Zeker ook omdat er buiten zo’n mooie havezate ligt, het is De Oosterhof. We gaan er niet naar binnen, want we moeten echt wat verder Twente in.

Fietsvakantie

In augustus maakten Doris en ik een mooie fietstocht door Nederland met als bestemming: Twente. Elke week op vrijdag schrijf ik een stukje over deze bijzondere fietsrit.

Geen opmerkingen: