08 november 2016

Napoleon en Veere

img_20161106_143435.jpgOp Walcheren bezoekt de keizer Napoleon ondermeer het plaatsje Veere, lees ik in Napoleon in Napoleon, In het voetspoor van de keizer. Het boek van Roy de Beunje en Anja Krabben vertelt hier hoe de Engelsen hier een jaar voor de komst van de keizer, het grote Franse rijk probeerden aan te vallen om voet aan het Europese vasteland te krijgen.

Het mislukte, maar zette Napoleon er wel toe zijn broer af te zetten als koning van Nederland. De schrik zit er goed in en de Fransen investeren flink om de Nederlandse kust voor dergelijke invallen te behoeden.

De kerk van Veere wordt omgebouwd tot verblijfplaats van de legers die er leven. Alleen een deel van het koor behoudt zijn bestemming als kerk. De hoge ramen worden dichtgemetseld. Onder de hoge gewelven komen verdiepingen. Tot op de dag van vandaag zijn de sporen van deze rigoreuze verbouwing terug te zien.

Ik herinner mij de indrukwekkende, plompe kerk. Veel te groot voor dit kleine plaatsje. We bezochten het toen we op vakantie waren in Zeeland. Onze moeder zat in Chili en wij bezochten Veere. We gingen de kerk binnen. Wat een gigantisch gebouw was dit. Ik was overweldigd door de ruimte, maar ook door de verbazing dat dit allemaal niet meer als kerk in gebruik was.

Het boek Napoleon in NL, In het voetspoor van de keizer haalt de oude herinnering weer naar boven. Ook het idee dat deze grote kerk met kathedrale porties in die tijd is omgebouwd tot hospitaal en opslag voor het leger. Een logische en efficiƫnte beslissing van de keizer, maar wel eentje met veel impact.

Het verrast mij dat ik er nog zoveel van weet. Misschien komt het omdat ik met mijn broertje en zusje op een kanon ging zitten voor een foto. Of omdat de toren van Veere in de plannen zo hoog zou worden. Of gewoon omdat het indruk maakte.

Roy de Beunje en Anja Krabben: Napoleon in Nederland, In het voetspoor van de keizer. Zutphen: WalburgPers, 2016. ISBN: 978 94 624 9110 6. 112 pagina’s. Prijs: € 19,95. Bestel

Geen opmerkingen: