05 november 2016

Pyknische types

img_20161104_194038.jpgDe eerste vrouw van Jan Wolkers, was volgens Annemarie Nauta een ‘leptosoom type’. En daar hield Jan niet van, stelt zij. Dat kon dus eigenlijk niets worden.

Hij hield van pyknische types. Rond en vol. Zo was ik. Het uiterlijk van een vrouw speelt bij een kunstenaar een belangrijke rol. Kijk maar naar Picasso. Jan keek en begeerde als beeldhouwer. Hij hield van vlees aan vrouwenbotten. (16)

In de Brieven aan Olga lees je deze voorliefde voor vlees aan vrouwenbotten zeker terug. Buiten de intrigerende en bij tijd en wijle pikante tekeningen van Olga. Zo schrijft hij in zijn brief op 4 april 1957.

Straks als ik in bed lig, trek ik me af, terwijl ik droom, of dromen is het eigenlijk niet, ik zie het lijfelijk voor mij, dat ik op je zit, dat mijn kloten nog nat van je speeksel, zoals je schreef, tegen je billen springen bij iedere stoot. Dat ze helemaal in je verdwijnen, en dat we beiden schreeuwen van plezier. (99)

Het beeldende taalgebruik van Jan Wolkers, is de Wolkers zoals die later terugkomt in boeken als zijn debuut Kort Amerikaans en later Turks fruit. De stijl hem zo bekend maakt. Het is erg gaaf om dit in deze brieven terug te lezen.

Jan Wolkers: Brieven aan Olga. Bezorgd en ingeleid door Onno Blom. Amsterdam: De Bezige Bij, 2010. ISBN: 978 90 234 5514 1. 152 pagina’s. Prijs: € 19,90. Bestel

Geen opmerkingen: