01 maart 2008

Gispen

Nieuwgierig geworden door een artikeltje in VARA TV Magazine speurde ik op Marktplaats wat naar Gispen-meubilair. De stalen buismeubels vulden menig kantoorruimte. Vooral het Gispen President Bureau waaraan bijvoorbeeld De Cock uit de televisieserie Baantjer zit, trok mijn bekoring.
Bij het neuzen stuitte ik spoedig op een heel bekend bureau. Ik keek nog eens goed en ontdekte dat het het bureau'tje is dat ik een paar weken terug kocht bij de kringloopwinkel. Inge heeft er haar Lockmachine op gezet. De advertentie liet een bureau zien met iets minder roestplekken, maar een aanzienlijk hogere vraagprijs, dan de 17,50 euro die ik voor het ding betaalde. Ze moeten er 295 euro voor hebben.
Of dat nu echt de waarde van het bureau is, betwijfel ik. Dat voor roestig kantoormeubilair zoveel betaald wordt, snap ik niet. De President is voor mij onbereikbaar. De 1200 euro die de aanbieders ervoor vragen, kan ik niet ophoesten. Daarvoor sta ik niet hoog genoeg op maatschappelijk ladder.
Blijft wel de vraag of een rechercheur als De Cock ooit een dergelijk bureau zou bezitten. Hooguit de hoofdcommissaris op het grote bureau, zat achter zo'n luxe bureau. Voor De Cock zou er wel iets zijn geweest dat tussen ons 'Lock-bureau' en het President-ding zou zitten.
O ja, wie meer van Gispen en het Nederlands industrieel ontwerp wil zien en horen, kan vrijdag 7 maart kijken naar Het uur van de wolf op Nederland 2, van 22.50 tot 23.50 uur.

Geen opmerkingen: