21 april 2008

Afgeschermde vrienden

Hyves is een prachtig concept. Het komt misschien het meest overeen met gluren en begluurd worden. Uren van onze levenstijd spenderen we aan dit fenomeen, miljoenen Nederlanders doen het.
De privacy is een onderwerp dat langzaam binnendruppelt bij deze sociale internetnetwerken. Werkgevers zien de werkgeheimen terug in blogjes en krabbels, de belastingdienst controleert het opgegeven inkomen met de opgegeven baan en de politie probeert de dader van een overval te achterhalen via het vriendennetwerk. Laatst zag ik dat bij het Tros-programma Opgelicht?! iemand via Hyves was opgespoord.
Nu zie ik ze steeds meer, mensen die hun Hyves-profiel afschermen. Ik vind het jammer, omdat het concept van Hyves gebaseerd is op die openheid en begluring van mensen en hun gegevens. Zeker, kun je hierbij dingen afschermen, maar toch met mate.
Dat het ook de andere kant op kan slaan bewijzen twee van mijn Hyves-vrienden. Ik zal hun namen omwille van de privacy niet noemen. Het viel mij op wanneer ik hun naam aanklikte, ik niet bij hun profiel kon kijken. Een technisch mankement dat wel weer zou overgaan.
Tot ik het afgelopen weekend aankaarte bij de helpdesk van Hyves. Het antwoord, dat ik zelfs in het weekend de volgende dag kreeg - heel mooi van jullie Hyves - liet mij doorschemeren dat mijn vrienden zich waarschijnlijk hadden afgeschermd voor iedereen, dus ook voor vrienden.
Ik wist niet dat dat kon en ik vind eigenlijk dat dit echt niet kan. Hyves draait toch om de informatie van je vrienden, het krabbelen en lezen van iemands interesses en blog?

Geen opmerkingen: