03 april 2008

Nieuwe politiek

Vreemd idee: minder regels, maar regels zijn regels. En je werkt om te leven niet om belasting te betalen. Rita Verdonk heeft haar eigen TON-beweging vanavond de lucht in geslingerd. Nieuwe politiek, noemt ze het.
In het kort gezegd betekent de nieuwe politiek dat je nooit in de Tweede Kamer zit en de hele dag door het land toert. Ik vraag me af in hoeverre die nieuwe politiek, politiek is. Want als je de hele dag door het land rijdt, kun je niet debatteren op de plek waar je wel invloed kunt uitoefenen.
En soms verbaast mij die stem van het volk. Een bezoek aan een verjaarspartijtje levert genoeg stem op om te weten wat er leeft. Zaterdagavond in het café, of een uurtje rondhangen bij het winkelcentrum, geeft ook genoeg stof.
Een politicus hoeft niet de stem van het volk te zijn, maar moet mijn stem zijn. Ik geef hem mijn stem, daarvoor mag hij vier jaar in Den Haag voor mijn rechten opkomen. Dan toer ik wel vier jaar door het land.

Geen opmerkingen: