28 april 2008

Playmobil kerk

Er is van dat speelgoed, waarvan je bij het zien even droomt weer kind te zijn. Zo bladerde ik vandaag in een speelgoedfolder en zag er de Playmobil kerk. Als dat in mijn jonge jaren te krijgen was geweest, had ik het zonder twijfel op mijn verjaardagsverlanglijstje gezet.
Het is een heuse kerk, compleet met dominee en bruidspaar. Echt speelgoed om een romantisch huwelijk mee na te bootsen. Compleet met klokkengelui en orgelspel, zo verzekert de advertentietekst erbij.
Die bruiloft zou niet zo interessant geweest zijn. Het kerkje spelen wel. De dominee zou mooi preken hebben gehouden voor een volle kerk en de gemeente zou onder begeleiding van het orgel prachtige psalmen gezongen hebben.
Of het allemaal geholpen zou hebben betwijfel ik. Geloven hangt niet af van Playmobil en ik heb van Lego genoeg kerken gebouwd. Het maakt dus allemaal niet zo uit. Bovendien zou in mijn fantasie waarschijnlijk niet het Rijnlandse model van de kerk passen.
Overigens zou ik de firma Playmobil willen adviseren een mooie moskee te maken volgens hetzelfde idee. Het zou de integratie ongetwijfeld bevorderen.

Geen opmerkingen: